Tien ultieme blog tips voor jouw weblog
Bloggen is goed voor je website en dus ook voor jouw bedrijf. In een eerder artikel laat ik zien wat de impact van bloggen is op het aantal bezoekers en het aantal contact aanvragen en prospects.
Bloggen is goed voor je bedrijf
Misschien overweeg je om te gaan bloggen. Als je daar nog niet aan denkt, dan is het slim om daar toch eens naar te kijken. Een weblog zorgt voor meer bezoekers naar je website en als je het goed doet, ook voor meer verkopen.
Starten met bloggen kan lastig zijn en dan heb je behoefte aan wat blog tips.
Voordelen van bloggen
Een goed weblog geeft je bedrijf een geloofwaardige uitstraling. Het zorgt ervoor dat je bezoekers jou als expert gaan beschouwen. Het schrijven van goede blog-artikelen kost tijd. Dus als je eraan begint, moet je het goed doen.
Wat maakt een blog goed? Ik geef je tien blog tips voor het schrijven van goede artikelen.
Tip 1: Schrijf een goede titel
Je krijgt kort de tijd om de lezer te overtuigen om jouw artikel te lezen. Zorg dat je titel aanspreekt en interesse wekt, amuserend is of juist controversieel. Het moet blijven hangen en je lezer prikkelen om te blijven hangen.
Titels worden ook wel headlines genoemd. De kranten staan er vol mee. Niet allemaal controversieel of aansprekend, maar altijd met als doel om de interesse te wekken.
Hoe schrijf je een goede titel?
Trap geen open deuren in, maak het een beetje spannend. Zou je een artikel lezen met de titel: “Kom tot rust; ga op vakantie” of “Knap je woonkamer op door te schilderen”. Hoe goed je artikel ook is, het ligt te voor de hand en wordt daarmee oninteressant.
Deze slechte titels geven ook meteen een oplossing, wat de interesse meteen al minder sterk maakt. Je geeft in de titel al je hele verhaal weg. Je vertelt ook geen mop door met de clou te beginnen.
Maak de titel interessant
Net als bij een mop moet je eerst het verhaal opbouwen. Dat begint bij de titel. De oplossing weglaten is al een goede manier om een titel sterker te maken. “Zo kom je tot rust” is al een stuk interessanter, of “Tien manieren om je woonkamer op te knappen met verf”.
Je zou in die tweede titel het deel over de verf kunnen weglaten. Toch kan die toevoeging ook juist interesse opwekken. Het hangt van je artikel af.
Stel een vraag
Door een vraag te stellen kun je ook interesse wekken. De titel “Hoe schrijf je een goede titel?” is een goede titel. Je laat het antwoord weg, maar geeft wel aan dat je het antwoord hebt.
Meer bezoekers door uitnodigende titels
Je begrijpt nu dat de titel het succes van jouw artikel kan maken en breken. Trap je met de titel een open deur in, dan klikt niemand door. Prikkel je de nieuwsgierigheid van de lezer? Dan is de kans groot dat deze wel de moeite neemt om je artikel te openen. En dan begint het.
Tip 2: Pak direct de aandacht
De eerste paragraaf van je artikel is minstens zo belangrijk als de titel. Nu moet je direct bewijzen dat het artikel de moeite waard is. Dat doe je het best door meteen duidelijk te maken wat je bezoeker kan verwachten.
Voor het artikel over het opknappen van je woonkamer kun je bijvoorbeeld aangeven dat er veel creatieve manieren zijn waarop je verf kunt gebruiken om je woonkamer mee op te knappen. Leg uit dat het leuke, makkelijke of goedkope manieren zijn waar de lezer waarschijnlijk zelf niet aan zou denken.
Dooddoeners en een saaie eerste alinea, daar moeten je lezers van gapen en voor je het weet zijn ze weg. Daar gaat al je harde werk in het schrijven van je artikel.
Daag je lezer verder uit
Door de lezer meteen uit te dagen, leg je de lat voor jezelf natuurlijk wel hoger, maar de interesse van je lezer stijgt enorm. De eerste prikkel van de titel, moet je nu versterken. Je lezer heeft dan geen andere keus dan verder lezen.
Tip 3: Deel jouw kennis
Houd niet alle informatie voor jezelf. Deel je kennis met de wereld. Behalve het recept van Coca Cola is zo’n beetje alles we op het internet te vinden. Deel ook jouw kennis en geef je lezers net dat beetje meer informatie.
Vroeger zou je dat geheim houden. Het was jouw manier om succesvol te zijn. Nu kan iedereen opzoeken hoe het moet, dus als je dan meer geeft dan een ander krijg je daar ook meer vertrouwen en autoriteit voor terug. Dat is precies de reden waarom je wilde bloggen.
Jij bent de expert
Je hebt twee typen mensen; de mensen die kennis vergaren, en de mensen die kennis delen. De mensen die alleen kennis verzamelen, hebben altijd hetzelfde argument; ik heb veel tijd en moeite gestoken om te leren wat ik nu weet.
Hierdoor heb ik een voordeel ten opzichte van anderen. Waarom zou ik die kennis delen? Ik zit op een pot met gouden eieren.
Van wie heb jij je kennis?
Geef kennis door. Jij hebt jouw kennis ook gekregen omdat iemand anders de moeite nam om je iets te leren. De persoon die jou de kennis heeft gegeven, heeft zijn tijd en moeite in jouw gestoken, omdat ze jou wilden helpen om te groeien.
Van kennis delen wordt je slimmer
Als je jouw kennis deelt, maakt dat jou slimmer. Het klinkt tegenstrijdig, maar het tegendeel is waar. Hoe meer je jouw kennis deelt, hoe meer je het eigen maakt. Je zal de kennis nog beter begrijpen en het stelt je in staat om je kennis bij te stellen en uit te breiden.
Van de vragen die je jezelf stelt in dat proces, krijg je een bredere kijk op de kennis en verbreed je die ook. Als je steeds beter weet hoe je een handstand doet, is de stap naar een flik-flak minder groot.
Maak jezelf een autoriteit
Kennis is macht. Als jij die kennis deelt, positioneer jij jezelf als expert en vergaar je op die manier een leiderschapspositie. Prof. Dr. Sylvester Eijffinger is bijvoorbeeld een van de belangrijkste economen van Nederland. Hij is ook hoogleraar financiële economie aan de Tilburg University.
Dat is hij natuurlijk omdat hij veel kennis van de economie heeft, maar hij dankt zijn autoriteit vooral omdat hij zijn kennis deelt als hoogleraar, en bij elke financiële crisis in het NOS-journaal te zien is. Daar deelt hij ook zijn kennis en zijn inzichten.
De hoogleraar maakt ingewikkelde stof voor anderen begrijpbaar. Om dat te kunnen, moet hij het eerst zelf beheersen. Hij leert tegelijkertijd van de feedback die hij krijgt op zijn verhaal en verbreedt daarmee zijn (toegang tot) kennis.
Omdat anderen op zijn visie reageren, vergroot hij ook nog eens zijn netwerk. Dat kennis delen is voor hem niet zo nadelig als je in eerste instantie zou denken.
Tip 4: Schrijf met regelmaat
Je hebt waarschijnlijk wel een lijstje met ideeën voor blog-artikelen. Aan de slag gaan is misschien al een hele stap, maar volhouden is nog lastiger. Een paar keer per jaar een artikel schrijven is niet genoeg. Dit helpt je niet vooruit. Schrijf minimaal maandelijks, en bij voorkeur wekelijks of zelfs dagelijks.
Schrijf elk idee op
Ideeën voor een blog-artikel komen op de meest vreemde momenten. Schrijf die ideeën meteen op. Gebruik pen en papier of gebruik een App als Evernote of OneNote.
Werk de basis van het artikel zo snel mogelijk uit, zodat je later niet alleen naar het onderwerp zit te staren en jezelf moet bedenken wat ook alweer de insteek was. Plan elke dag of een paar keer per week een moment in om aan je blog te werken.
Editorial calendar gebruiken
Met een editorial calendar kun je eenvoudig je notities bijhouden, uitwerken en inplannen in een agenda. Zo heb je overzichtelijk wanneer een blog af moet zijn, of je nog informatie moet opzoeken of fotomateriaal moet toevoegen.
De kalender zorgt ervoor dat je meer gestructureerd kun werken en je deadlines ook haalt. Stel die deadlines dan ook. Jouw blog is in dat opzicht niet anders dan de krant of het Acht Uur Journaal.
Editorial Calendar plugins voor WordPress
Ik gebruik CoSchedule. Dit is een plugin voor WordPress waarin je jouw notities vanuit Evernote kunt koppelen aan een kalender. Je kunt bovendien je WordPress blog-artikelen zien en inplannen.
Extra handigheidje in CoSchedule is dat je jouw artikel ook heel actief kunt delen op social media. Zodra je artikel af is, plan je voor al je favoriete platformen berichten in die automatisch geplaatst worden. Het delen van je blog-artikelen is een punt dat verder in deze top tien met blog tips nog terug komt.
Tip 5: Kies het juiste onderwerp en keywords
Een weblog voor je bedrijf is een uitstekende manier om goed gevonden te worden in zoekmachines. Op die manier kun je mensen laagdrempelig met jouw bedrijf in aanraking laten komen. Zorg wel dat jouw onderwerpen aansluiten bij je doelgroep en passen bij wat jij doet.
Elk artikel moet een eigen doel hebben en samen weer bijdragen aan het doel van je weblog. Je moet daarom goed nadenken over onderwerpen die voor jouw doelgroep interessant zijn.
Denk breder dan je eigen product of dienst
Beperk je bij de onderwerpen niet tot jouw eigen producten of diensten. Natuurlijk is het leuk om een blog te schrijven over wat je met jouw product of dienst kan. Zeker als je dingen benoemt waar je klanten misschien niet direct aan denken.
Je kunt bijvoorbeeld als bloemenwinkel mooie blogs met prachtige foto’s maken over de bloemen die je verkoopt. Maar je kunt ook eens schrijven over de verschillende vazen die verkrijgbaar zijn en welke vorm vaas het beste is voor welke bloem.
Schrijf oplossingsgericht
Ook een artikel over welke bloemen het best laten aansluiten bij de rest van je interieur kan interessant zijn voor je klanten. Zoek de pijnpunten van je klant en schrijf daar een verhelderend artikel over. Daarmee kun je jezelf onderscheiden van je concurrenten.
Keyword onderzoek doen
Als je een onderwerp hebt bepaald, helpt het om keyword onderzoek te doen. Daarmee bepaal je één of meerdere zoektermen waarop je artikel gevonden moet worden.
Nathan Veenstra van Letterzaken schrees een duidelijke handleiding voor het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek.
Een belangrijke tool die hij niet noemt is Google Correlate, waar ik zelf een artikel over schreef; Google Correlate; Geheime keyword-tool voor succesvol SEO.
Tip 6: Uitnodigende opmaak
De opmaak van je artikelen is belangrijk. Schrijf geen ellenlange paragrafen, maar houd alinea’s kort en to the point. Zo zorg je ervoor dat je lezers makkelijker de gehele tekst kunnen scannen en lezen.
Voeg afbeeldingen toe als die ook echt wat toevoegen, maar ook om de grote hoeveelheid tekst te breken. Tussenkopjes helpen daar ook bij en zijn ook nog eens belangrijk voor zoekmachineoptimalisatie.
Tip 7: Link naar andere websites
Bij tip 5 heb ik een link geplaatst naar een artikel over zoekwoordenonderzoek. Dat is niet alleen handig voor jou als lezer, maar is ook goed voor je blog. Als je linkt naar relevante artikelen op andere sites kan dit een positief effect hebben op de vindbaarheid van je weblog.
Overdrijf het niet. Dus link niet in elke paragraaf naar een ander artikel, maar zeker bij langere blogs, kun je prima meerdere links naar andere websites plaatsen.
Tip 8: Bepaal de call to action
Eerder gaf ik al even aan dat elk artikel een doel moet hebben. Of dat nu het plaatsen van een reactie is, of het downloaden van een e-book, je moet dat doel in het artikel al een beetje voorbereiden.
Aan het einde van je artikel kun je dan vragen om de gewenste actie uit te voeren. Vraag je lezer om een reactie, en reageer daar dan ook op. Vraag je lezer om een document te downloaden of een ander artikel te lezen.
Taakgerichte website
Dit is niet alleen belangrijk voor je weblog, maar voor jouw gehele website; zorg dat de website gericht is op de taken van jouw bezoekers. Als je bezoekers kunnen doen wat ze van plan waren, dan help je hun en jezelf verder.
De homepage van jouw website is bijvoorbeeld één van de meest belangrijke pagina’s. Zorg dat je op die pagina jouw bezoekers snel helpt bij hun taakvervulling.
Lees mijn 5 tips voor het optimaliseren van jouw homepage.
Tip 9: Deel je artikel
Het echte werk begint pas nadat je jouw artikel online hebt geplaatst. Deel jouw artikel! Gebruik daarvoor de sociale media waarop jouw potentiële klanten zich bevinden.
Laat lezers reageren op je artikel
Een weblog zonder reactie-mogelijkheid is eigenlijk geen weblog. Zorg dus dat je reacties toestaat. Daarbij zijn een paar punten belangrijk.
Reageer zelf ook
Een reactie op jouw blog is een groot compliment. De persoon die reageert heeft je artikel gelezen en zichzelf een mening gevormd. Hij of zij neemt de moeite om die te delen.
Als jouw lezers reageren, geef dan een reactie terug. Bedank ze voor hun reactie en ga in op eventuele vragen die ze hebben. Wacht hier niet te lang mee. Beloon hun interactie het liefst zo snel mogelijk. Het hoeft geen chat gesprek te worden, maar laat zeker binnen een dag of twee wat van je horen.
Voorkom spam-reacties
Spammers zijn in mijn ogen ordinaire criminelen, die via jouw website rijk willen worden. Voorkom dat dit gespuis op jouw website zijn gang gaat.
Het is niet alleen vervelend en slecht voor je positie in zoekmachines, maar bezoekers gaan de veiligheid en betrouwbaarheid van jouw website in twijfel trekken. Da’s geen goed idee.
Gebruik je WordPress voor jouw website? Dan heb je tal van plugins die spam-reacties voorkomen. Akismet wordt standaard geïnstalleerd bij WordPress, en werkt over het algemeen heel goed bij het voorkomen van comment spamming.
Zorg ook dat reacties pas geplaatst worden nadat je ze hebt goedgekeurd. Ook daarom moet je niet te lang wachten met reageren (en dus met het plaatsen van de reacties).
Tip 10: Maak het persoonlijk
Op een zakelijk weblog is het niet nodig om strikt zakelijke taal te bezigen. Dat creëert een afstand. Een blog-artikel komt het best over als het heel persoonlijk is.
Als een lezer ooit klant wordt, komt deze ook in aanraking met jouw persoonlijkheid. Zorg dat de beleving in real life klopt met je uitstraling in jouw weblogartikelen.
Humor is toegestaan
Ben jij de moppentapper van het bedrijf? Humor mag best in een blog. Dat is geen enkel probleem. Sterker nog, het kan zelfs heel goed werken.
Voor jouw artikel geldt hetzelfde als voor de titel; zorg dat jouw artikel aanspreekt en interesse wekt, amuserend is of juist controversieel.
Bloggen is leuk
Het schrijven van een blog is leuk. Zorg dat je er plezier uit haalt en laat dat plezier ook doorstralen in jouw weblog. Zorg dat je mind-set klopt voordat je begint. Een blog artikel dat met plezier is geschreven, wordt vaker met plezier gelezen.
Enthousiasme werkt aanstekelijk. Heb je nou echt een hekel aan schrijven en helpen deze blog tips jou niet verder? Laat dan iemand anders voor jou schrijven. Wil je weten hoe je dat het beste aanpakt? Neem dan contact met ons op. We helpen je dan op weg met jouw weblog.
Guido Hoogsteder; eigenaar Checkonemedia. cameraman, voice-over, radiohost, blogger en marketeer, WordPress expert, reputatie manager, zoekmachine en conversie ratio optimalisatie, longboarder en liefhebber van klassieke Porsches.
[…] Tien ultieme blog tips voor jouw weblog […]