Skip to content

Homepage optimaliseren; 5 tips voor meer conversies

Bedrijven geven jaarlijks veel geld uit aan het aantrekken van meer bezoekers naar hun website. In 2016 wordt wereldwijd meer dan 170 miljard dollar uitgegeven aan online advertenties.

Meer besteed aan content marketing

Dat blijkt uit een voorspelling van eMarketer. Daarnaast wordt elk jaar een fors bedrag besteed aan zoekmachine optimalisatie en content marketing.

Voorspelling uitgaven aan online advertenties

Forse groei hoeveelheid online content

Content marketing heeft voor een groei aan websitepagina’s gezorgd. Die pagina’s krijgen meer bezoekers dan vroeger, omdat zoekmachines nu veel slimmer indexeren.

Met deze content laat je nieuwe bezoekers kennismaken met jouw bedrijf en de expertise die je in huis hebt. Het ultieme doel; jouw bezoekers overtuigen klant te worden.

Homepage onverminderd belangrijk

Ondanks al die pagina’s, is de homepage nog steeds de belangrijkste pagina van je website. Het is vaak de best bezochte pagina en de toegangspoort naar de andere content.

Reden te meer om jouw homepage alle aandacht te geven.

Conversie ratio is de bottleneck

Bezoekers naar een website krijgen, kan lastig zijn. Toch is dit niet het grootste probleem. Van alle bezoekers op een website, wordt gemiddeld maar 3 procent klant.

Dat komt niet door het aantal bezoekers; de website is het probleem.

Aantal bezoekers niet het probleem

De meeste websites hebben zelfs geen enkel probleem met het krijgen van bezoekers. Als dat niet gaat via de organische zoekresultaten, dan wel via advertenties.

Elke website heeft echter een probleem met conversies! Waarom wil iedereen dan zoveel mogelijk verkeer naar zijn of haar website?

Focus ligt te vaak op verkeer, niet op conversies

Bryan Eisenberg is een Amerikaanse expert in conversie optimalisatie.

Hij onderzocht dat voor elke 92 dollar die wordt uitgegeven aan het krijgen van meer websitebezoekers, maar 1 dollar wordt besteed aan het converteren van die bezoeker.

Verkoop trechter is als tornado

Er wordt dus veel meer geld uitgegeven aan het binnenhalen van bezoekers dan aan het zorgen dat die bezoekers klant worden. Je kunt dit proces zien als een tornado.

De bovenkant staat voor de hoeveelheid bezoekers die op je website komen, en de voet van de tornado voor de bezoekers die klant worden.

Verbeter de verkoop trechter van je website

De bovenkant is altijd groter dan de onderkant. Om de voet van een tornado groter te maken, moeten de omstandigheden optimaal zijn. Op de meeste websites komen er veel bezoekers in de trechter terecht. Als je de website optimaliseert, blijft er aan de onderkant meer over.

Meer effect met geoptimaliseerde pagina’s

Als een tornado een bredere voet aan de grond heeft, is het effect van de tornado groter. Om dat te bereiken, moet je onder meer jouw homepage optimaliseren.

Door deze pagina te verbeteren, kun je de trechter verbreden, waardoor je meer klanten overhoudt onderaan de trechter.

Wat is conversie ratio?

Volgens diezelfde Eisenberg meet de conversie ratio jouw bekwaamheid in het verleiden van bezoekers om de door jou gewenste taak te vervullen.

De conversie ratio laat de effectiviteit en klanttevredenheid zien. Om jouw doelen te bereiken, moeten jouw klanten eerst in staat zijn hun doelen te realiseren.

Verleid je bezoekers

In drie stappen je websitebezoekers verleiden;

  1. Vraag je af wie je wil verleiden,
  2. Welke actie verwacht jij van jouw bezoekers,
  3. Welke taak willen jouw bezoekers uitvoeren.

Stap drie hoeft daarbij niet altijd overeen te komen met stap twee. Dat het hoog nodig is om je homepage te optimaliseren, blijkt wel uit de gemiddelde conversie ratio van websites; 2 à 3 procent van alle bezoekers converteert.

Waarom converteren zo weinig bezoekers

De belangrijkste reden is dat het optimaliseren van websites niet eenvoudig is. Ruim 26 procent van de bedrijven geven aan het moeilijk te vinden om hun homepage te optimaliseren.

Dat wordt bovendien lastiger als je het effect van je wijzigingen niet, of op de verkeerde manier meet. Econsultancy heeft onderzocht dat slechts 22 procent van alle bedrijven tevreden is met de conversie ratio. Dit percentage daalt elk jaar.

Gebrek aan kennis kost veel geld

Veel bedrijven weten niet hoe ze hun pagina’s moeten testen. Tot slot is het moeilijk om bezoekers van je website snel genoeg te binden. Binnen acht seconden moet het doel van de homepage duidelijk zijn voor je bezoekers.

Homepage optimaliseren voor conversies

Je homepage optimaliseren is dus belangrijk. Maak een einde aan de conversies die je misloopt met je huidige homepage.

De voorbeelden in dit artikel gaan over websites van verzekeraars. Zij krijgen de komende tijd veel bezoekers op hun website vanwege de mogelijkheid om te switchen van zorgverzekering.

Verhoog de kans op succes met deze vijf homepage optimalisatie tips.

Tip 1; Zorg dat je pagina snel laadt

Een website die langer dan vier seconden nodig heeft om getoond te worden in een browser, is killing voor je conversie ratio. Een webshop die in meer dan vier seconden laadt, verliest tot 40 procent van haar bezoekers.

Je kunt je website op veel manieren sneller maken. Het is belangrijk om eerst te achterhalen wat de oorzaak is. Bekijk daarvoor je server-logfiles om te zoeken naar fouten op je website.

Developer tools gebruiken

In je webbrowser kun je met de functie-toets F12 de Developer Tools openen. Via het tabblad Netwerk kun je vrij veel informatie vinden over de pagina die je bekijkt.

Ontdek fouten in je website met developer tools in je browser

In de afbeelding zie je dat bij een actiewebsite van Zilveren Kruis een bestand ontbreekt en er nog wat fouten op de pagina aanwezig zijn.

Ontdek de omvang van jouw webpagina

Met de Developer Tools in je browser kun je ook zien welke bestanden veel laadtijd vragen en hoeveel data wordt gedownload voor de betreffende pagina.

Er wordt bovendien weergegeven wat de laadtijd is en hoeveel http-requests (aanvragen) er nodig zijn om de pagina weer te geven. In mijn artikel over het sneller maken van je website lees je welke technieken je kunt toepassen.

Tip 2; Verwijder afleidingen

De tijd van scrollende teksten en plaatjes van dansende kikkers op websites is definitief voorbij. Get over it en verwijder die onzin. Niemand zit erop te wachten.

Een website vol afleidingen

Hetzelfde geldt voor sliders, schreeuwende banners en achtergrondmuziek op je site. Weg! Alles dat afleidt van de intentie van de pagina, en de taak van je bezoeker, kun je het best verwijderen.

Gebruik webvideo op de juiste manier

Dat wil niet zeggen dat audio en video niet kan bijdragen aan conversies. Video kan je conversies een boost geven. Je moet video dan niet uit zichzelf laten afspelen. Laat de keuze aan je bezoeker.

Het verwijderen van afleidingen is niet alleen voor de homepage belangrijk, maar voor alle pagina’s van jouw website.

Tip 3; Plaats geen nieuws op je homepage

Stel je hebt een verzekeringsbedrijfje met de naam Interpolis. Wat voegt nieuws dan toe aan de homepage? Niets! Bezoekers komen daar waarschijnlijk maximaal drie dingen doen; een verzekering afsluiten, een schade melden of contact opnemen. Lijkt me glashelder.

Interpolis heeft nieuws op homepage van website

Niemand zit op de homepagina van een verzekeraar te wachten op nieuws over hoe het bedrijf cyberrisico’s inzichtelijk maakt, maar het staat er bij Interpolis wel.

Nieuws op website legitiem

Toch kan het zo zijn dat veel bezoekers van de website van Interpolis op die nieuwslinks klikken. Dat is waarschijnlijk de reden dat ze er nog staan, maar het is een slechte reden.

Jouw nieuws interesseert de bezoekers van je website niet. Sterker nog; het leidt af van de hoofdtaak van je bezoekers.

Als ze al op een nieuws-link klikken, lezen ze misschien de inleiding. Daarna gaan ze terug naar Facebook of YouTube. De aandacht is weg, hun doel is uit het hoofd en er wordt geen verzekering afgesloten.

Tip 4; Zorg voor één duidelijke Call To Action

Als alle onzin en afleiding van je homepage verwijderd is, wat zet je er dan wel neer? Als je conversies wilt; één grote, dikke, vette, call to action!

Als verzekeraar is het melden van een schade en het contact opnemen belangrijk, maar als mensen een verzekering afsluiten is dat natuurlijk nog beter.

Taakgericht webdesign

Dit zou op de homepage van een verzekeraar dus de belangrijkste Call To Action (CTA) moeten zijn. Univé heeft dit goed begrepen.

Duidelijke Call To Action op een homepage

Juist nu veel Nederlanders op zoek gaan naar een nieuwe zorgverzekering, is het misschien beter om de zorgverzekering als standaard weer te geven. Nu is dat de autoverzekering.

Univé scoort ook goed op het volgende punt.

Tip 5; Duidelijke navigatie

Eerder had ik het over de drie mogelijke kerntaken van bezoekers op de website van een verzekeraar; verzekering afsluiten, schade melden, contact opnemen.

Bij Univé zijn deze drie elementen duidelijk op de homepage aanwezig. Met duidelijke navigatie zorg je dat mensen kunnen vinden wat ze zoeken. Zo kunnen ze snel hun taak uitvoeren.

Heldere navigatie

Houd met je hoofdmenu zoveel mogelijk rekening met die belangrijkste taken. Heb je een blog? Geef die dan zeker ook aandacht in je navigatie. Verder houd je de navigatie bovenin het liefst zo beperkt mogelijk. Minder belangrijke onderdelen kunnen prima onderaan de pagina.

Heb je een website waarbij de taken van bezoekers diverser zijn? Maak van je homepage dan een duidelijke routekaart naar de andere pagina’s. Daarmee zorg je dat mensen snel hun weg kunnen vinden naar de informatie die ze zoeken.

In drie klikken naar informatie

Het liefst is die informatie binnen drie klikken te vinden. Als dat niet mogelijk is, moet je bezoeker het gevoel hebben dat er voortgang zit in de zoektocht.

Een duidelijke en logische structuur helpt daarbij. Houd daarbij altijd de doelen van je bezoeker en die van jezelf in het achterhoofd.

Direct aan de slag met website optimalisatie

Met deze tips in handen, denk je waarschijnlijk; ik moet een nieuwe website hebben. Toch is het niet verstandig om direct je website compleet te verbouwen.

De bedrijven die online slecht presteren, laten ééns in de vijf jaar een compleet nieuwe website maken die voldoet aan de nieuwe eisen. Wil je wel succesvol online? Wijzig je website doorlopend op kleine punten en analyseer de impact van die wijzigingen.

Regelmatig bijsturen

Je kunt dan snel bijsturen en verbeteren. Je gaat ongetwijfeld iets wijzigen dat niet goed uitpakt. Terugdraaien is eenvoudiger als je kleine stappen zet.

Wil je starten met meer conversies via jouw website? Vraag een advies aan en ontdek wat voor jou de beste aanpak is.

Advies aanvragen

Laat een reactie achter