Bloggen; het resultaat na 1 jaar

Twijfel jij of je moet gaan bloggen voor jouw bedrijf? Iedereen roept dat bloggen goed is voor je website en het aantal bezoekers, maar is dat ook zo?

Ongeveer een jaar geleden startte ik met zakelijk bloggen op deze website. In dit artikel kijk ik terug op het effect.

Redenen om te bloggen

Bloggen wordt vaak gezien als de basis van je content marketing.

Toch begon ik niet met bloggen met dat als doel. Vooraf had ik niet bepaald dat ik hiermee meer bezoekers op mijn website wilde krijgen.

Bloggen voor de lol

Ik vind schrijven leuk. Na ruim vijf jaar een privé weblog bijgehouden te hebben, was ik daar door tijdgebrek mee gestopt.

Het begon te kriebelen om weer te gaan schrijven. Het liefst schrijf ik over SEO en video. Dat past toevallig perfect bij mijn bedrijf, dus het platform was snel gevonden.

Ik vind het delen van kennis erg leuk. Daar kun je een weblog goed voor gebruiken. Ik was ook nieuwsgierig naar het effect van bloggen, maar dat was niet de belangrijkste reden om te beginnen.

Starten met bloggen; de juiste frequentie

Starten met bloggen was eenvoudig. Ik had genoeg onderwerpen om een artikel over te schrijven. Toch ging het daadwerkelijke schrijven moeizamer dan ik had verwacht.

Na het eerste artikel duurde het twee maanden voor ik het volgende artikel publiceerde, niet heel structureel. Uiteindelijk vond ik voor mezelf een ritme dat voor mij werkt.

Er verschijnt nu elke twee weken een blog, en ik loop zelfs iets vooruit met het schrijven van artikelen. Het is de bedoeling om deze frequentie het komende half jaar aan te houden.

Hulp bij het bloggen

Een plugin die me enorm geholpen heeft bij het aanhouden van het ritme en het plannen van mijn blogs is CoSchedule.

CoSchedule; redactie en marketing kalender voor WordPress

Er zijn meerdere editorial calenders voor WordPress beschikbaar. CoSchedule gebruikte ik al voor het plannen en publiceren van grote hoeveelheden social media posts voor een andere website.

Dat is meteen ook het mooie van CoSchedule. Naast het plannen van de content productie, kun je ook berichten inplannen voor sociale media zoals Facebook, LinkedIn, Twitter en Google+.

CoSchedule content en social media planning

Door het ook voor dit blog te gaan gebruiken, kreeg ik meer grip op de frequentie van publiceren. Daarnaast kon ik de artikelen heel eenvoudig aandacht geven op social media.

Toekomstplannen voor blog

Toen ik begon, had ik geen doel voor ogen. Nu ik weet wat het bloggen voor me kan doen, heb ik wel doelstellingen bepaald voor dit nieuwe jaar.

Voor ik de resultaten van een jaar bloggen met je deel, zal ik eerst uitleggen wat ik nu wil bereiken.

Frequentie en kwaliteit blog artikelen verbeteren

Ik wil komend jaar uiteindelijk wekelijks gaan bloggen. Ik heb ideeën over hoe ik dat kan bereiken, zoals een terugkerend item in de ene week en een algemeen artikel de andere week.

Dat wordt nog wel een uitdaging. Ik wil namelijk ook uitgebreidere artikelen schrijven. Daar gaat meer tijd inzitten, maar ze leveren ook het beste resultaat op.

Lange blog artikelen presteren beter.

Artikelen met meer dan 1500 woorden hadden drie keer zoveel bezoekers als andere artikelen. De onderwerpkeuze kan daar een oorzaak van geweest zijn.

Toch ben ik ervan overtuigd dat goede lange artikelen beter zijn voor zoekmachineoptimalisatie, aantal bezoekers én conversies.

Gastbloggen een optie

Zelf gaan gastbloggen is een optie. Dit kost natuurlijk nog meer tijd. Intussen anderen laten gastbloggen op deze weblog, is een mogelijkheid om daar meer tijd voor te krijgen.

Ik hoop dat het de komende twaalf maanden haalbaar wordt om daar iets mee te gaan doen. Het blijft in elk geval een wens voor de komende jaren.

Meer terugkerende bezoekers

Door actiever nieuwsbrieven te versturen, iets waar ik het afgelopen jaar te weinig mee gedaan heb, wil ik het aantal terugkerende bezoekers vergroten.

Het aantal mensen dat mijn website meer dan ééns bezoekt, is wel toegenomen, maar ik had daar meer van verwacht. De nieuwsbrief is daarvoor natuurlijk een geweldige manier.

Je kunt je nog inschrijven.

Het resultaat van één jaar bloggen

In de grafiek zie je de groei van het aantal bezoekers van mijn website. De blauwe lijn is het aantal unieke bezoekers. De groene lijn het aantal pageviews en de gele lijn de terugkerende bezoekers.

In alle gevallen zie je een stijging, vooral goed te merken vanaf juni 2015, met een flinke piek in juli.

Het effect van één jaar webbloggen

Het aantal bezoekers van deze website is gegroeid met 400 tot 600 procent ten opzichte van voor het bloggen. Dat is een resultaat dat ik vooraf niet had verwacht.

Bloggen heeft structuur nodig

Vanaf maart ben ik structureler gaan bloggen, maar het effect daarvan lijkt pas drie maanden later te komen. Dan stijgt het aantal bezoekers en het aantal pageviews flink.

Het aantal pagina’s dat bekeken werd, is sindsdien ongeveer verzesvoudigd, evenals het aantal terugkerende bezoekers.

Nieuwsbrieven gebruiken voor promotie blog

Hoewel ik weinig gebruik heb gemaakt van de kracht van nieuwsbrieven, is het aantal aanmeldingen voor de nieuwsbrief flink toegenomen; vijf keer meer aanmeldingen.

Het aantal informatieaanvragen nam ook toe. Drie keer zoveel mensen namen het afgelopen jaar contact op voor informatie.

Dat komt overigens niet alleen door het bloggen, maar ook door andere wijzigingen op de website.

Conclusie; bloggen werkt

Het effect van bloggen heeft mijn verwachtingen overtroffen. Ik ben tevreden over het resultaat. Het werkt stimulerend om de resultaten te zien, en door te gaan met bloggen.

De eerste stap is hiermee meteen gezet; dit is het eerste artikel van 2016.

Guido Hoogsteder; eigenaar Checkonemedia. cameraman, voice-over, radiohost, blogger en marketeer, WordPress expert, reputatie manager, zoekmachine en conversie ratio optimalisatie, longboarder en liefhebber van klassieke Porsches.

Laat een reactie achter