Skip to content

Omzet verhogen met retargeting

Retargeting is een samenvoeging van retarget marketing. Het is een effectieve manier om bezoekers terug te halen naar je website. Het gaat dan om mensen die je website hebben bezocht, en interesse hebben getoond in je producten of diensten.

Haal bezoekers terug naar je website

Er zijn altijd bezoekers die je website verlaten zonder iets te bestellen. Ze hebben misschien wat in het winkelmandje geplaatst en werden afgeleid door iets anders, of hebben je website uitvoerig bezocht, maar weer verlaten om prijzen te vergelijken.

Hogere conversie door retargeting

Wat de reden ook is, slechts 2 tot 8 procent van alle bezoekers bestellen bij hun eerste bezoek aan een website of webshop. Met retargeting kun je jouw pijlen richten op de andere 98 tot 92 procent die je anders zou missen.

Dat kan op diverse manieren, zoals met e-mail campagnes, maar ook met het plaatsen van cookies.

Omzet verhogen met retargeting

Retargeting met cookies

De meest eenvoudige manier om bezoekers te benaderen met retargeting, is met behulp van cookies. Ze zijn omstreden, en de regelgeving zorgt voor die vervelende cookie-walls, maar uiteindelijk zullen de meeste bezoekers cookies gewoon accepteren.

Cookies worden meestal geaccepteerd

Dat is ook niet zo vreemd. Een cookie zorgt er niet voor dat je computer wordt gehackt, het helpt webshops om statistieken bij te houden en onthoudt je winkelmandje, of je browservoorkeuren.

De cookie wordt opgeslagen op de computer van de bezoeker, en legt bijvoorbeeld vast welke producten van een webshop bekeken zijn.

Achtervolg bezoekers met advertenties

Via advertentie-netwerken, waarvan Google AdWords/Adsense de bekendste is, kun je advertenties op andere websites laten weergeven. Je kunt advertenties bijvoorbeeld weergeven op sites waar jouw klanten graag komen. In je advertentie kun je de items laten zien die de bezoeker achterliet in het winkelmandje toen hij of zij je webshop verliet.

Bekijk de heldere weergave van retargeting in onderstaande afbeelding van retargetingunlimited.com

Retargeting door retargeting-unlimited.com

Je bezoekers kunnen je advertentie en producten dan op diverse andere sites tegenkomen. Deze manier van adverteren zorgt voor een verbetering van de herkenbaarheid van je merk, en geeft de verloren bezoekers een mogelijkheid om terug te keren en verder te gaan met waar ze mee bezig waren.

Retargeting geeft persoonlijke ervaring

Bezoekers krijgt een meer persoonlijke ervaring op internet, zeker omdat jouw site op een zeker moment hun interesse had. Dé kans om bezoekers te verleiden alsnog wat bij je te kopen, en dus je omzet verhogen.

Retargeting met e-mail marketing

Je kunt retargeting ook toepassen bij mensen die je site hebben bezocht én zich hebben ingeschreven voor je nieuwsbrief of al eens eerder bij je hebben besteld. Met andere woorden; ze hebben een account bij je, en je hebt hun e-mailadres.

Stel dat je bezoeker op jouw website zoekt naar een product, maar het uiteindelijk niet koopt. Als je hem een week later een mailtje stuurt met een aanbieding of persoonlijke kortingscode voor korting op dat product, zou dat wel eens voldoende motivatie kunnen zijn om alsnog de aankoop te doen.

Herinner bezoekers aan verlaten winkelmandje

Dit werkt ook erg goed met producten die in een verlaten winkelmandje zijn blijven staan, of producten die goed passen bij een aankoop die jouw klant eerder al heeft gedaan.

Waarom zou je retargeting gebruiken?

De belangrijkste reden voor het gebruik van retargeting is omzet verhogen. Heb je nog andere redenen nodig? Nou, vooruit; het helpt de herkenbaarheid van je merk te vergroten, en meer gericht bezoek naar je website. De click-through rate wordt groter, de conversieratio wordt beter en je krijgt meer terugkomende bezoekers.

Omzet verhogen met retargeting

Retargeting is een hulpmiddel voor branding en het optimaliseren van conversies. Bedenk eens wat retarget marketing voor je kan doen als het wordt samengevoegd met een uitgekiende online marketing en branding strategie. Retargeting zorgt samen met hoogwaardige content en Adwords campagnes voor een blijvende boost in je omzet.

Veelgestelde vragen over remarketing

Vraag: Hoe maak je retargeting nog effectiever?

Antwoord: Verdeel je doelgroep op basis van demografische gegevens zoals leeftijd, locatie, interesses, economische status en aankoop geschiedenis om je retargeting advertenties nog beter op het individu toe te spitsen.

Vraag: Over welke periode kan retargeting het best worden toegepast?

Antwoord: Afhankelijk van het product kan de retargeting periode variëren. Sommige producten of diensten zijn meer tijdgebonden. Het boeken van een hotel of vlucht, of de aanschaf van een ventilator bij warm weer, is een aankoop waarover vaak snel wordt beslist.

In zo’n geval moet je de periode waarover retargeting plaatsvindt daarop aanpassen. Grote aankopen zoals een trouwring of een auto nemen vaak wat meer tijd in beslag. Het eerste bezoek is in de meeste gevallen een eerste onderzoek of een prijsvergelijk.

Laat een reactie achter