Lokale zoekmachineoptimalisatie; zo start je ermee

Lokale zoekmachineoptimalisatie is een vorm van SEO waarbij je vooral kijkt naar de lokale vindbaarheid van je website. Het wordt vaak in één adem genoemd met zoeken op mobiel.

Door de toename van het gebruik van smartphones en tablets is lokale zoekmachineoptimalisatie namelijk steeds belangrijker geworden.

Lokaal zoeken nauw verbonden aan mobiel zoeken

Volgens Google zoekt 95 procent van de mobiele gebruikers op hun smartphones naar lokale informatie. Het belangrijkste doel is contact opnemen met een bedrijf door te bellen of het bedrijf te bezoeken.

Omdat lokaal zoeken toeneemt, is ook het optimaliseren voor deze zoekacties belangrijk. Heb je een bedrijf met een fysieke locatie of bedien je een bepaalde regio? Dan heb je lokale zoekmachineoptimalisatie nodig om gevonden te worden, nu en in de toekomst.

Lokale zoekmachineoptimalisatie biedt enorme kansen

Met een aandeel van meer dan een derde voor lokaalgerichte zoekopdrachten in 2014, en met een veel hogere conversieratio, is dit een enorme kans voor kleine lokale bedrijven.

Toch zie ik vrijwel alle kleine lokale bedrijven hier niet op inspringen. Dat is een gemiste kans en dit artikel helpt je inzicht te krijgen in hoe je jouw vindbaarheid vergroot.

Begin met Google+

Het eerste dat je moet doen is het claimen van je bedrijfspagina in Google+. Vroeger heette dit Google Places, maar sinds enige tijd wordt het Google Mijn Bedrijf genoemd.

Zoek je bedrijf op Google. Er wordt een informatiekaart weergegeven rechts naast de zoekresultaten. Klik op de link ‘Dit bedrijf claimen’ en doorloop de stappen.

Start met lokale zoekmachineoptimalisatie door je bedrijf te claimen in Google Mijn Bedrijf.

Google Plus centraal punt voor Google diensten

Google+ is het sociale netwerk van Google. Niet netwerk is het succes geworden dat Google had verwacht, maar het blijft een belangrijk platform. Veel Google-diensten zijn er aan gekoppeld.

Net als bij ander sociale media, doe je er goed aan om zoveel mogelijk informatie op te geven in Google Mijn Bedrijf. Je kunt foto’s en video’s van je bedrijf toevoegen.

Verwijder dubbele vermeldingen

Het komt wel eens voor dat je bedrijf twee of meer vermeldingen heeft. Een adreswijziging kan ervoor zorgen dat je ineens twee vermeldingen hebt.

Dien dan een verwijderingsverzoek in voor de verkeerde vermelding. Als je een oude vermelding hebt die je goed hebt bijgehouden, wijzig dan het adres en laat de nieuwe vermelding door Google verwijderen.

Google verifieert wijziging

Soms neemt Google zelf contact met je op naar aanleiding van zo’n verzoek. Je kunt dan specifieker aangeven welke vermelding moet blijven. Meestal is de verwijdering dan direct geregeld.

Bedrijfsgegevens aanvullen in Google Mijn Bedrijf

Controleer de contactgegevens die Google al voor je heeft ingevuld. Plaats in elk geval ook een vast telefoonnummer. Google begrijpt netnummers; 013 is voor Google net zo Tilburgs als appetjoek.

Hoewel de keuze beperkt is en niet altijd volledig aansluit, doe je er goed aan om een paar categorieën te kiezen waar je bedrijf zo goed mogelijk in past.

Maak je bedrijfsprofiel zo compleet mogelijk.

Je kunt eventueel je openingstijden en website toevoegen en plaats ook een duidelijke omschrijving van je bedrijf. Zorg dat de omschrijving een paar honderd woorden lang is.

De tekst moet uniek zijn, dus kopieer niet zomaar een over ons verhaaltje van je website. Probeer de tekst te optimaliseren voor zoekwoorden die voor jouw bedrijf belangrijk zijn.

Reviews beheren in Google+

Klanten kunnen op jouw Google Mijn Bedrijf pagina ervaringen achterlaten. Maak het jouw klanten zo makkelijk mogelijk om dit te doen. Hoe meer en beter je reviews zijn, hoe groter de kans is dat je hoger in de lokale zoekresultaten komt.

Google+ ervaring achtergelaten

Het krijgen van goede reviews is minder moeilijk dan je denkt. Heb je tevreden klanten? Vraag het ze gewoon! Hoewel niet iedereen direct een review zal achterlaten, iedere positieve ervaring die wel geplaatst wordt draagt bij.

Eenvoudig een ervaring achterlaten in Google+

Het is niet verstandig om een mailing de deur uit te doen waarin je klanten om een review vraagt. Zorg dat de reviews geleidelijk geplaatst worden. Dus niet in één keer veel en dan een jaar geen.

Ontvang je een review op Google Mijn Bedrijf? Dan doe je er goed aan om een reactie op de review te plaatsen. Ik schreef eerder een artikel over het omgaan met online reviews: Online reviews; bedreiging of kans.

Google Mijn Bedrijf is belangrijk, maar vergeet ook Bing Places for Business niet, het alternatief van de zoekmachine Bing waar steeds meer mensen gebruik van maken door de integratie in Windows 10.

Andere reviewsites

Verder zijn er nog veel meer websites waarom klanten ervaringen achterlaten. Onderzoek welke voor jouw branche de meest vertrouwde websites zijn en claim ook daar je bedrijfsvermelding.

Bekijk bijvoorbeeld op welke websites jouw concurrenten veel reviews krijgen en meld je daar ook aan.

Lokale optimalisatie van je website

Website titel

De titel van websitepagina’s is een belangrijke factor. Deze is prominent aanwezig in zoekresultaten. Laat je plaats of regio in de titel terugkomen.

Vul je titel niet meteen met lokale zoekwoorden, maar zorg voor een natuurlijke titel die bovendien bezoekers aanspreekt om erop te klikken.

Logo

Heb je jouw logo als afbeelding op je website staan? Je kunt de bestandsnaam van je logo wijzigen en je plaatsnaam toevoegen. Laat de plaatsnaam ook terugkomen in de alt-tag.

Meta omschrijving

Voor elke pagina van je website moet je een unieke omschrijving hebben in de description-tag. Maak deze niet langer dan 157 karakters. Je kunt hier je plaatsnaam in noemen.

Zorg ook hier dat het natuurlijk overkomt en prop geen keywords in je omschrijving. Meer dan twee keer je plaatsnaam terug laten komen is teveel en werkt averechts.

Header tags optimaliseren

De kopjes boven een alinea worden headers of kopteksten genoemd. Ook deze moeten zo natuurlijk mogelijk geoptimaliseerd worden.

Voeg niet meteen je adres aan alle header-tags toe, maar je kunt je plaatsnaam best een keer terug laten komen.

Adresgegevens op je website

Plaats alleen jouw eigen adresgegevens op je website. Als je een ander adres noemt, kan dat zowel voor zoekmachines als voor bezoekers verwarrend zijn.

Je adres mag, zeker op je mobiele website, een prominente plaats krijgen. Je kunt ook een duidelijke knop plaatsen die linkt naar een pagina met je contactgegevens.

Plaats een kaart op je website

Je kunt tegenwoordig heel eenvoudig een kaartje van Google Maps op je website plaatsen. Dit is handig voor je bezoekers, maar is voor Google ook een bevestiging van je locatie.

Plaatsnaam in je URL

Door je plaatsnaam in de URL van je website terug te laten komen, bevestig je zowel aan bezoekers als aan zoekmachines je lokale identiteit.

Lokale SEO is logisch

Het bovenstaande lijkt inderdaad heel logisch, en dat is het eigenlijk ook. Toch slagen maar weinig lokale bedrijven erin om hun online aanwezigheid goed te optimaliseren.

Als het ze al lukt om te optimaliseren voor hun producten of diensten, dan wil lokale SEO nog wel eens mislukken. Zorg dat je lokale zoekmachineoptimalisatie slaagt en word een lokale bekendheid.

Guido Hoogsteder; eigenaar Checkonemedia. cameraman, voice-over, radiohost, blogger en marketeer, WordPress expert, reputatie manager, zoekmachine en conversie ratio optimalisatie, longboarder en liefhebber van klassieke Porsches.

Laat een reactie achter