Is webdesign echt belangrijk voor je website
Stel je voor; je loopt een winkel binnen, het stinkt er verschrikkelijk, ze hebben een stroboscoop aanstaan en de verkopers strompelen over elkaar heen om je te helpen omdat ze dan een bonus krijgen.
Je loopt door en vindt niet direct wat je zoekt. Wat doe je dan? Juist; heel hard wegrennen en hopen dat je geen ziekte oploopt in je vlucht naar buiten.
Hoe bezoekers goed en slecht webdesign ervaren
Nou, zo kan een bezoek aan een slecht ontworpen website soms ook aanvoelen, compleet met kans op virussen.
Heb je een slecht ontworpen website? Als je bezoekers op je site krijgt die iets zoekt en bereid is daarvoor te betalen, en jij bent niet de enige aanbieder?
Keuze is groot voor je bezoekers
Waar denk je dat je bezoeker dan aanklopt? Precies; bij je concurrent. Vooral als de website van de concurrentie wel goed ontworpen is. Maar wat is goed webdesign eigenlijk?
Wat is goed webdesign
Webdesign is ontzettend belangrijk voor de functionaliteit en de algehele uitstraling en aantrekkingskracht van jouw website.
Als je bezoeker zich niet thuis voelt, verward raakt, of niet weet waar ze op de website zijn en naartoe moeten, weten ze de terug-knop snel te vinden.
Impact van slecht webdesign
Slecht webdesign jaagt bezoekers voorgoed weg. Iemand die je site voor het eerst bezoekt en een negatieve ervaring heeft, komt niet meer terug.
Een goed ontworpen website daarentegen stelt de bezoeker centraal. houdt ze betrokken en duwt ze zachtjes door de verschillende verkoopstappen tot ze de gewenste actie uitvoeren.
Wat is belangrijk voor goed webdesign
Goed webdesign heeft een duidelijke navigatiestructuur, is prettig voor de ogen en zorgt dat de bezoeker in de stemming komt om te lezen, kijken, luisteren, ontdekken en uiteindelijk actie ondernemen.
Dat kan het aanschaffen van een product zijn, maar ook telefonisch contact opnemen, een formulier invullen of een document downloaden. Wil je resultaat uit jouw website, dan is webdesign belangrijk.
Waar begin je met webdesign
Vooral startende websites, zonder bezoekersgeschiedenis, slaan nogal eens de boot mis. Om eerlijk te zijn, verandert deze website ook met enige regelmaat. Niet omdat de kleur ons niet aanstaat, maar omdat we proberen onze bezoekers beter door onze content te laten gaan.
Zorg voor een taakgerichte website
Daarmee willen we de kans vergroten dat ze de door ons gewenste acties ondernemen. Wat is “goed webdesign” dus eigenlijk? Het houdt met een aantal punten rekening:
- Een website zou ‘clean’ moeten zijn, zonder teveel afleidingen. Afleidingen op een pagina zorgen ervoor dat een bezoeker eerder afhaakt en dus niet de actie onderneemt die je van hem of haar verwacht. Ruimte creëren op een website is belangrijk. Deze ruimte is dus niet opgevuld met content, maar zorgt dat de bezoeker de belangrijkste content juist goed kan vinden. Die ruimte hoeft niet per definitie wit te zijn om rust te creëren. Donkere ruimte kan ook de focus leggen op de belangrijkste delen van je site.
- Navigatie is een belangrijk onderdeel van je site. Bezoekers moeten makkelijk hun weg door de site kunnen vinden. Daarom is het belangrijk om een menu bovenaan je site te hebben. Het moet duidelijk zijn waar een bezoeker naartoe gaat als deze op een link in het menu klikt. Als je bijvoorbeeld op de “Over Ons” knop klikt en je komt bij een bestelformulier… dan is dat niet bepaald goed webdesign.
- De kleuren op een website zouden moeten passen bij je merk of logo. Als dat lastig is, bijvoorbeeld door een veelkleurig logo, of een kleur die niet heel rustgevend is (zoals bij ons de kleur oranje), dan moet het nog steeds prettig zijn om te bekijken. Een zwarte achtergrond met witte letters is voor onze ogen lastig te verwerken. Zwart op wit is nog steeds, hoe saai ook, de beste kleurcombinatie. Wil je het harde zwart iets afzwakken, dan kun je een donkere grijstint gebruiken. Randen om afbeeldingen en letters moeten ondersteunend zijn, en niet afleiden.
- Een website zou snel moeten laden. De maximum laadtijd van pagina’s op je website zou tussen 3 en 5 seconden moeten liggen, liefst korter. In het artikel ‘Trage website; het gevaar en hoe je het kunt oplossen’ leg ik je uit waarom dat noodzakelijk is en hoe je dit kunt bereiken. Voor elke seconde dat je site trager is, verlies je een percentage bezoekers.
- Webdesign moet tegenwoordig rekening houden met alle verschillende schermen; van smartwatch tot tv en alles daartussenin. Als je site niet goed te lezen is op een smartphone of tablet, ben je die bezoekers vrijwel allemaal kwijt. Bovendien rekent Google dit ook met je af door een slechtere positie in de zoekresultaten. Lees meer over webdesign voor mobiel.
- Zorg dat de opmaak van je site in de code goed is. Als je WordPress met een willekeurig thema installeert, heb je daar niet altijd invloed op. Ik zou het Genesis Framework aanraden voor WordPress. Snel, kwalitatief, zoekmachinevriendelijk en vertrouwd door de betere webdesigners.
Genesis Framework of toch iets anders
Ik noem Genesis specifiek, en dat heeft een reden. Het Genesis Framework voor WordPress is geweldig, maar als je bij hooks alleen aan piraten denkt, is het misschien toch niet helemaal voor jou.
Nadelen van Genesis Framework
Het framework zit goed in elkaar en als developer kun je er veel kanten mee op, maar het heeft ook nadelen. Als simpele webmaster kan het wat intimiderend overkomen.
Toch is deze website niet gemaakt op het Genesis Framework. Veel functionaliteiten die standaard niet in Genesis zitten, kun je toevoegen met plugins. Dat heeft als nadeel dat je website daar trager van kan worden.
Website gemaakt met SitePepper Cards
Ik merkte dat erg goed op onze oude website van Checkonemedia. Doordat ik met VideoPepper voor online video en SitePepper met webdesign een duidelijke scheiding wilde aanbrengen, moesten er snel twee nieuwe websites gemaakt worden.
Dat deden we in het systeem waarop onze SitePepper Cards zijn gebaseerd, het goedkope website abonnement dat we aanbieden voor kleinere websites voor MKB en ZZP. Het bleek niet alleen sneller te laden, maar ook sneller en makkelijker om de websites te maken.
Ik nodig je graag uit om kennis te maken met deze nieuwe manier van het maken van websites in WordPress.
Voorbeeld van goed webdesign
Zoek je een voorbeeld van goed webdesign? Ga eens na welke websites je geweldig vindt, waar je graag iets bestelt en welke je regelmatig bezoekt. Dat zijn websites met een goed ontwerp. Slecht ontworpen websites zijn net zo eenvoudig te vinden.
Je weet heel goed wat slecht is
Je weet dat het een slechte website is als je meteen op zoek gaat naar de “terug” knop of het rode kruisje om het venster of tabblad zo snel mogelijk te sluiten.
Veelgestelde vragen over webdesign
Vraag: Moet je een webdesigner zijn om een goede website te ontwerpen?
Antwoord: Nee, maar het helpt wel. Als je goed bent met scripts en een oog hebt voor layout en kleurgebruik, dan kun je het zelf. In alle andere gevallen is het misschien beter om hulp in te roepen van een webdesigner.
Vraag: Wat kost een goede webdesigner?
Antwoord: Deze vraag is lastig te beantwoorden. Iemand die een website vanaf de grond opbouwt en al zijn vaardigheden en talent benut om tot een goede website te komen, zal waarschijnlijk meer vragen dan een webdesigner die werkt met een CMS zoals Joomla of WordPress.
Wat je nodig hebt, hangt af van je wensen. Voor goed webdesign ben je al snel een paar honderd euro kwijt. Heb je meer wensen, dan kan dat oplopen naar een paar duizend euro.
Website abonnement uitkomst voor MKB en ZZP
Wil je snel online met een aantal webpagina’s en een blog? Dan kan een website abonnement een goed idee zijn. Het voordeel van ons website abonnement is dat je een laag starttarief betaalt én daarna een vast laag maandbedrag voor onder andere updates en backups.
Je krijgt een volledig ontworpen website op basis van vaste modules, de Cards, die ook nog eens aan te passen zijn. Dat bedoelen we met Webdesign Made Easy!
Webdesign belangrijk voor online resultaat
Je weet nu in elk geval waarom webdesign belangrijk is. Het is goed om vooraf te bedenken wat je wilt. Wij kunnen je helpen om de taken van je bezoeker te bepalen en daar een ontwerp op af te stemmen.
Guido Hoogsteder; eigenaar Checkonemedia. cameraman, voice-over, radiohost, blogger en marketeer, WordPress expert, reputatie manager, zoekmachine en conversie ratio optimalisatie, longboarder en liefhebber van klassieke Porsches.