Breng de marketing voor jouw mobiele website op orde
Geruisloos deed de mobiele revolutie zijn intrede. Zo stil zelfs dat grote winkelketens als Halfords en MEXX eraan onderdoor gingen. Nu staat ook V&D op het punt van omvallen.
Mis het mobiele tijdperk niet
Natuurlijk ligt daar meer aan ten grondslag, maar het is duidelijk dat al deze bedrijven in elk geval te laat of verkeerd in online zijn gestapt, en al helemaal het nieuwe mobiele tijdperk hebben gemist.
Iedereen die concurrerend wil blijven in de hedendaagse markt, moet zich richten op de vele mobiele apparaten die voor iedereen zo normaal zijn geworden.
Mobiel zoeken wordt belangrijker dan zoeken op een desktop
Alleen een mobiele site of responsive webshop is niet voldoende. Een mobiele website marketing strategie is een must. Meer dan 60% van de consumenten koopt al met hun mobieltje of tablet.
We worden allemaal steeds mobieler. Smartphones, tablets, 4G mobiel internet. Het is algemeen bekend dat het aantal mobiele zoekopdrachten snel groeit. Zo snel zelfs, dat het op korte termijn het aantal zoekopdrachten op ‘gewone’ PC’s zal overtreffen.
Steeds hogere uitgaven aan mobiele marketing
Dat is meteen de reden dat de uitgaven in mobiele marketing waarschijnlijk dit jaar nog hoger uit zullen vallen dan die voor standaard websites.
En hoewel de daadwerkelijke aankoop vaak nog via de desktop plaatsvindt, het zoeken naar producten en diensten gebeurt vooral op mobiel.
Bekijk de infographic van Invesp Consulting
Google is al volop voorbereid op wat voor velen nog abracadabra is. Ze hebben bij Google onlangs een aantal functionaliteiten toegevoegd.
Die functies moeten het webmasters makkelijker maken om hun sites te testen voor gebruik op mobiele apparaten.
Google zet vol in op mobiele apparaten
Google’s mobiel-vriendelijke testtools, en een Mobiele Gebruiksvriendelijkheid-test binnen Google Webmastertools laten zien dat de focus op mobiele websites steeds groter wordt.
Als je nog geen mobiele website hebt, loop je bezoekers, leads en verkopen mis.
Hoe ziet een effectieve mobiele website er uit?
Om inzicht te krijgen in wat een effectieve website is, kun je jouw mobiele website met onderstaande testjes tegen het licht houden:
- Is jouw software compatible met mobiele apparaten? Met andere woorden; gebruik je bijvoorbeeld Flash op jouw website? Ja? Verwijder alle Flash-elementen dan zo snel mogelijk. Flash en mobiele apparaten gaan niet goed samen. Geen van de drie mobiele OS-en (Android, Windows en iOS) kan Flash-elementen weergeven. Als je voor desktop-gebruik aan Flash wilt vasthouden, dan moet je een mobiele website maken, naast de desktop-versie.
- Is de tekst op je website goed leesbaar op je smartphone en tablet? Moet je inzoomen om tekst te kunnen lezen, of kun je de tekst juist heel makkelijk lezen. Bij een goede mobiel-vriendelijke website hoef je niet te zoomen of heen en weer te slepen om de tekst goed te kunnen lezen. Dus, als de tekst op je website niet leesbaar is, moet je jouw site laten aanpassen voor mobiel gebruik.
- Past de inhoud van je website zich automatisch aan de grootte van het scherm aan? Welk scherm dan ook? Hoef je niet onnodig te scrollen of te zoomen om de tekst, foto’s, video’s, en afbeeldingen te zien?
- Hebben de links, bijvoorbeeld van het menu, op je website voldoende ruimte om zich heen? Kun je de links zonder problemen met de vingers aantikken, zonder dat je per ongeluk een verkeerde link aanklikt?
Als je website al deze tests vlekkeloos doorstaat, dan zal Google je moeite waarderen met de Google Mobile Friendly tag.
Google toont mobielvriendelijke websites
Dit is een handige functie die mobiele gebruikers laat weten dat de website die in de zoekresultaten wordt weergegeven, op je mobieltje goed zichtbaar is.
Marketing voor je mobiele website?
Als je denkt dat het (laten) maken van een mobiele website genoeg is, dan heb je het mis. Tenzij je geen zin hebt om succesvol de concurrentie aan wilt gaan.
Ik geef je graag wat belangrijke tips voor mobiele marketing.
- Houd de content simpel voor mobiel gebruik. Overzichtelijkheid is belangrijk. Zorg ook voor makkelijk te bereiken contactgegevens en een routebeschrijving naar je bedrijf (indien van toepassing).
- Niemand SMS-t nog tegenwoordig. Toch wordt een SMS-bericht nog steeds heel snel gelezen. Overweeg om een aanmeldformulier voor het ontvangen van SMS-berichten op je mobiele website te plaatsen. Het verzamelen van telefoonnummers van geïnteresseerden is minstens net zo waardevol als het verzamelen van e-mailadressen voor je mailinglist.
- Geef je mobiele bezoekers een unieke ervaring. Geef ze bijvoorbeeld exclusieve kortingen. Zo trek je bovendien meer bezoekers naar je mobiele website. FourSquare is een beetje passé, maar je kunt bezoekers ook op andere sociale media laten melden dat ze je bedrijf bezoeken. Zo verspreiden ze jouw naam bij hun vrienden en familie. Beloon dat!
- Met een QR-code op je visitekaartjes, flyers, advertenties, posters of op je bedrijfsvoertuigen, kun je ook bezoekers naar je mobiele website lokken. Je kunt QR-codes ook gebruiken voor toegang tot die exclusieve kortingen voor mobiele bezoekers.
- Verbeter de service naar je klanten door mobiele betalingen mogelijk te maken. Als ze met een smartphone of tablet je site bezoeketn, is de kans groot dat ze ook meteen willen bestellen en betalen. Maak dit mogelijk.
Heb je een app laten ontwikkelen voor je bedrijf, of overweeg je dit? Apps kunnen een mooie toevoeging zijn voor je mobiele marketing campagnes.
Zorg er wel voor dat je app goed integreert met je mobiele website.
Veelgestelde vragen over mobiele websites
Vraag: Wat is het verschil tussen een responsive website en een mobiele website?
Antwoord: Een responsive website is eigenlijk dezelfde site die je op de vaste PC bekijkt, maar die zich automatisch aan de afmetingen van je scherm aanpast. Standalone mobiele websites zijn uitsluitend voor mobiele schermen ontworpen. Op een desktop-computer ziet een mobiele site er wat vreemd uit. Heb je al een responsive design voor je website, dan is een aparte mobiele website meestal niet nodig.
Vraag: Is een aparte domeinnaam nodig voor een mobiele website?
Antwoord: Dat kan, maar het is niet noodzakelijk. Je kunt je mobiele website ook onderbrengen op een subdomein of in een aparte map onder je bestaande domeinnaam. Mobiele bezoekers kun je dan automatisch doorsturen naar die site. Je kunt ook kiezen voor een .mobi domeinnaam, die speciaal voor mobiele sites is bedacht. De keuze is aan jou.
Guido Hoogsteder; eigenaar Checkonemedia. cameraman, voice-over, radiohost, blogger en marketeer, WordPress expert, reputatie manager, zoekmachine en conversie ratio optimalisatie, longboarder en liefhebber van klassieke Porsches.