Google Penalty; zo herstel je jouw website
De meeste websites zijn afhankelijk van Google voor hun bezoekers. Als de aanvoer van bezoekers plotseling wegvalt, kan dat dramatische gevolgen hebben voor je bedrijf.
De gevolgen van onvindbaar zijn in Google
Als je bovendien jouw website niet meer terugvindt in de zoekresultaten, slaat de paniek toe. Veel ondernemers zijn dan bang getroffen te zijn door een penalty van Google. Een logische gedachte, maar vaak onterecht.
In de meeste gevallen is iets anders de oorzaak. Om dat te achterhalen, moet je eerst onderzoeken vanuit welke bron je bezoekers zijn weggevallen.
Kleine foutjes met grote gevolgen
Het komt voor dat een verlopen creditcard zorgt dat advertenties op Facebook of Adwords niet meer worden weergegeven, waardoor je minder bezoekers krijgt.
Ook het per ongeluk aangeven dat een pagina niet geïndexeerd mag worden, is een veelvoorkomende reden voor plotselinge afname van verkeer naar een site.
Is alles in orde en is er niets gewijzigd, dan kan het een Google penalty zijn.
Wat is een Google penalty
Een penalty van Google is een strafmaatregel voor het ernstig overtreden van de richtlijnen voor webmasters die de zoekmachine heeft opgesteld.
Er zijn twee verschillende maatregelen die plaats kunnen vinden; de echte penalty, en wijzigingen in de algoritmes van Google. Alleen de echte penalty is een bewuste en handmatige actie van Google.
Google’s Webspam Team controleert websites handmatig
Wereldwijd voert Google maandelijks meer dan 400.000 handmatige acties uit. In dezelfde periode worden zo’n 20.000 verzoeken voor heroverweging verwerkt. Dat blijkt uit een video van Matt Cutts, hoofd van het Webspam Team van Google.
Om te begrijpen waarom Google straf geeft aan al die websites, moet je weten wat het doel van Google eigenlijk is.
Waarom geeft Google een penalty
De missie van Google is “Organize the world’s information and make it universally accessible and useful.”
Een zoekmachine is een uitstekende manier om veel informatie te verzamelen. Zowel uit de zoekopdrachten van mensen, als van de vele websites die online te vinden zijn, kun je veel informatie halen.
Google heeft goede en betrouwbare websites nodig
Om al die informatie en zoekopdrachten op een logische manier te interpreteren, moet Google zeker weten dat de bron van de informatie zo goed en betrouwbaar mogelijk is.
Op die manier kan de zoekmachine ook de beste informatie geven als je met Google iets opzoekt. Dat lukt Google steeds beter.
Google algoritme update
Het gebruikt daarvoor algoritmen die regelmatig worden bijgewerkt om deze te verbeteren. Dit worden Google Updates genoemd. In het verleden hadden deze onder meer namen van dieren zoals Panda en Penguin.
Google zoekt relevante informatie bij zoekopdracht
De Google Updates zorgen ervoor dat websites met de beste en meest relevante informatie bovenaan in de zoekresultaten komen te staan.
Er zijn echter websites die niet de beste en meest betrouwbare informatie geven, maar wel graag hoog in Google willen staan.
Bovenaan in Google, dat wil iedereen
Dat wil iedereen, maar Google wil daar alleen de meest relevante en betrouwbare informatie weergeven. Als ze dat niet doen, zou jij al snel van een andere zoekmachine gebruik gaan maken.
Door schimmige technieken te gebruiken, lukt het sommige niet relevante websites toch door te dringen op de eerste pagina van Google. De updates pakken dit soort sites normaal gesproken vanzelf aan.
Wat zijn Google algoritme wijzigingen
De algoritmes die Google gebruikt, zijn formules waarmee wordt bepaald welke content relevant is voor bepaalde zoekwoorden. Om de vragen van mensen steeds beter te kunnen beantwoorden, wijzigt Google de algoritmen continue.
Sinds 2000 zijn er talloze updates geweest in de zoek algoritmen van Google. Op de website van Moz.com vind je een uitgebreid overzicht van alle Google algoritme updates.
Geen aankondigingen meer van updates
In het verleden werden sommige updates aangekondigd, zoals de wens om SSL/https te gebruiken voor je website en Mobilegeddon. Als Google melding maakt, is dat meestal op hoofdzaken.
Google is inmiddels gestopt met aankondigen. De zoekmachine zal steeds meer doorlopend kleinere wijzigingen doorvoeren.
Belangrijkste Google updates
De belangrijkste updates sinds 2010, die de meeste invloed hebben op je positie in Google, zijn naar mijn idee;
- Google Places(2010)
- Panda/Farmer (2011)
- Penguin (2012)
- Hummingbird (2013)
- Pigeon (2014)
- Mobilegeddon (2015)
Verder in dit artikel leg ik uit wat de impact van deze updates is geweest.
Google bestraft ernstige overtredingen handmatig
De updates zorgen al voor een betere waardering van websites op basis van kwalitatieve content en relevantie.
Als Google ernstige onregelmatigheden ontdekt op een website met een onterecht hoge positie, dan grijpt het Webspam Team in. Mensen van Google bekijken dan zo’n site en verwijderen pagina’s of zelfs een hele website uit Google.
Bewust of onbewust Google misleiden
Er zijn websites die een Google penalty krijgen omdat ze zich bewust bezighouden met zogenoemde black-hat SEO; het met opzet misleiden van Google om hoger in de zoekresultaten te komen.
Als het zo’n website overkomt, dan weet de eigenaar vaak al te goed waarom. Soms nemen ze dit verlies voor lief en gaan op een nieuwe site gewoon weer verder.
Er zijn ook mensen met een eigen website die geen idee hebben waardoor ze niet meer te vinden zijn in Google. Je kunt per ongeluk een foutje hebben gemaakt op jouw website.
Een foutje is zo gemaakt
Dit is mij ook ooit eens overkomen. Eén van mijn eigen sites stond een paar jaar bovenaan in Google en was van de ene op de andere dag uit Google verdwenen.
Door een foutje in de code op de pagina’s, dacht Google dat ik stiekem keywords op een pagina had verstopt.
Slechte opmaak kan al nadelig uitpakken
Dat was niet zo, maar veel tekst in witte letters op een witte achtergrond zag Google aan voor een serieuze overtreding. In werkelijkheid stond de tekst over een afbeelding heen, maar door slechte opmaak van de code zag Google dat anders.
Kortom; het kan iedereen overkomen. Dit soort foutjes zijn gemakkelijk over het hoofd te zien. Heb je jouw bedrijfswebsite zelf gemaakt? Laat deze dan zeker eens door een professional controleren.
Heb je de zoekmachine optimalisatie (SEO) uitbesteed? Zorg dan dat je precies weet wat jouw web-bureau doet en de webmaster richtlijnen respecteert.
10 Redenen voor Google penalty
Er zijn tien handmatige penalty’s die Google kan uitdelen. Je kunt ook op meerdere punten worden gestraft.
- Onnatuurlijke inkomende links
- Onnatuurlijke uitgaande links
- Website gehackt
- Spam verzonden door gebruikers
- Onveilige server
- Weinig unieke, kwalitatieve en relevante content
- Verborgen tekst of keyword stuffing
- Verborgen informatie voor rich snippets
- Cloaking
- Spam website
Ik leg je straks uit hoe je kunt herstellen van een Google Penalty. Eerst moet je weten welke penalty jouw website heeft gekregen.
Waar vind je welke penalty je hebt gekregen
Als Google je website bestraft met een penalty, dan krijg je daarvan altijd een melding in Google Search Console (voorheen Webmaster Tools). Het is dus belangrijk om je website te koppelen met Search Console.
Geen melding; meestal geen penalty
Heb je daar geen melding gekregen? Dan mag je ervan uitgaan dat je website slachtoffer is van een update van Google’s algoritmen.
Maak je geen gebruik van Search Console? Dan kun je externe tools gebruiken om te zien of je website last heeft van een update of penalty. Gebruik bijvoorbeeld de Barracuda Digital Panguin Tool of FEInternational Website Penalty Indicator.
Herstellen van een Google update
Zoals ik eerder in dit artikel aangaf, zijn er zes grote updates geweest. Bij de meeste websites die een plotselinge afname zien in het aantal bezoekers, komt dat door een van deze updates.
Google Places was belangrijk voor lokale bedrijven. Door deze update werd het optimaliseren van websites van deze bedrijven voor lokale zoekopdrachten veel belangrijker.
Deze update heeft geen grote gevolgen gehad voor de gewone Google zoekresultaten, maar wel voor de weergave van lokale bedrijven in combinatie met het weergeven van een kaartje van Google Maps.
- Je kunt de gevolgen van deze update beperken door optimalisatie voor lokale zoekopdrachten.
Panda/Farmer maakte een eind aan websites met weinig, slechte en niet relevante content. Veel websites werden in 2011 het “slachtoffer” van deze updates en het leidde tot paniek bij veel website eigenaren.
Slechte content kan dodelijk zijn
Eén van mijn eigen websites met redelijk wat bezoekers, was slachtoffer van (een kleinere vervolgupdate van) deze update.
Van het ene op het andere moment was het aantal bezoekers werkelijk ingestort. Van gemiddeld bijna 9.000 bezoekers per maand, bleven daar zo’n 400 van over.
Het was geheel terecht overigens, maar leuk is anders. Sinds die update richt iedereen zich op Content Marketing, om echt waardevolle inhoud aan websites toe te voegen.
- Zorg dat je waardevolle en relevante informatie op je website hebt staan, om deze update te pareren.
Penguin is het tweede dier dat door webmasters werd gevreesd. Leuk in de dierentuin, maar niet als het beslist over de ranking van je website.
Nadelen van te goed optimaliseren
Vooral websites die zichzelf iets te goed hebben geoptimaliseerd voor Google worden met deze update bestraft. Deze update staat daarom ook bekend als de webspam-update.
- Optimaliseren van je website is noodzakelijk, maar overdrijf niet. Je maakt je website vooral voor je bezoekers, niet voor Google.
Hummingbird was een belangrijke update, waardoor Google veel beter is gaan kijken naar de intentie achter een zoekopdracht. Steeds meer mensen zoeken op vragen als hoe, wat en wanneer.
Die context is nu belangrijker geworden. Als je bijvoorbeeld wilt weten hoe je een waterpomptang moet gebruiken, heb je niets aan de Wikipedia-pagina over het ontstaan van dat ding.
Google begrijpt je steeds beter
Dat Google dit begrijpt, zie je in onderstaande afbeelding. Google begrijpt dat je wilt weten hoe zo’n tang werkt, als je naar het gebruik vraagt.
- Pagina’s op je website gaan bij voorkeur over één onderwerp. Optimaliseer niet alleen op belangrijke zoekwoorden, maar bedenk ook wat de intentie van je bezoeker is op deze pagina. Hoe komt deze er terecht.
Pigeon wijzigde vooral veel voor lokale zoekopdrachten. Volgens Google zou hiermee het algoritme voor lokale zoekopdrachten meer gaan lijken op de hoofdalgoritmen.
- Ook hiervoor geldt; zog voor lokale optimalisatie. Maak bijvoorbeeld een Google Mijn Bedrijf account aan, en koppel deze aan je site.
Mobilegeddon heet eigenlijk de Mobiele update. Websites die niet geschikt zijn voor weergave op mobiele websites, worden minder hoog in de zoekresultaten weergegeven. De wijziging zou alleen gelden voor zoekopdrachten op mobiele apparaten.
Mobiele websites steeds belangrijker
Hoelang dat zo blijft, is maar de vraag. Het gebruik van smartphones en tablets neemt elk jaar fors toe, dus een website die goed wordt weergegeven op deze apparaten is een must.
- Een responsive of mobiele website voorkomt de negatieve gevolgen van Mobilegeddon. Websites die niet geoptimaliseerd zijn voor mobiel, zien een daling van het aantal bezoekers tot wel tien procent per jaar!
Op de hoogte blijven van updates
Niet elke update van Google wordt aangekondigd. Op Mozcast en Algoroo worden opgemerkte wijzigingen bijgehouden.
Herstellen in drie stappen
In elke situatie bestaat het herstellen van de gevolgen van een Google Update uit drie stappen;
- Oorzaak achterhalen
- Fouten herstellen
- Voldoen aan de richtlijnen
Herstellen van een Google penalty
De eerder genoemde tien penalty’s zal ik nu uitgebreider behandelen.
Onnatuurlijke inkomende links
In dit geval zijn er twee mogelijkheden; een waarschuwing of een penalty. Het probleem ontstaat als je bijvoorbeeld links hebt gekocht of veel links naar je website hebt, waarbij de tekstlink gelijk is aan de pagina URL.
Google geeft een waarschuwing als het idee bestaat dat dit buiten jouw eigen medeweten om is ontstaan. Inkomende links zullen door Google genegeerd worden, met verminderde vindbaarheid tot gevolg.
Als er een groot aantal van dergelijke inkomende links worden gevonden, dan krijg je een penalty. De impact hiervan is groot. De vindbaarheid van je volledige website zal hieronder te leiden hebben.
Check jouw backlinkprofiel
Oplossing: Onderzoek alle backlinks. Daarvoor kun je tools gebruiken zoals het gratis Backlink Watch en Google Search Console, of betaalde tools zoals Majestic SEO of Open Site Explorer.
Analyseer alle backlinks zorgvuldig en maak een lijst van links die niets bijdragen aan je website. Daarna begint de grote verdwijn-truc. Houd rekening met een tijdrovende klus.
Vraag alle websites die een slechte link hebben geplaatst om deze te verwijderen. Heeft een link wel waarde als deze niet exact match zou zijn, dan kun je vragen de link aan te passen naar een meer natuurlijke link-tekst.
Schadelijke links neutraliseren met Disavow
Tot slot kun je met de Disavow optie in Search Console aan Google vragen de overige links buiten beschouwing te laten.
Let op; probeer eerst zoveel mogelijk links zelf te (laten) verwijderen voordat je deze optie gebruikt. Zo laat je in elk geval zien dat je zelf ook bereid bent om moeite te doen.
Onnatuurlijke uitgaande links
Doe je aan linkuitwisseling met andere websites, of link je veel naar andere eigen websites door? Dan kom je in aanmerking voor deze penalty. Soms worden ook heel veel affiliate-links op een website als onnatuurlijke (betaalde) links gezien, en bestraft.
Evalueer je interne links
Oplossing: Links die deel uitmaken van een link-netwerk van eigen websites, of betaalde links, kun je het best zoveel mogelijk beperken.
Voor uitgaande links die geen directe waarde hebben voor de inhoud van je website of van een bepaalde pagina, kun je het best gebruik maken van de nofollow-tag.
Je voorkomt daarmee dat Google de link volgt, en dus ook geen waarde meegeeft aan de link of het doel ervan. Mijn link hiervoor is een voorbeeld van een follow-link. Google mag best weten dat de link waarde toevoegt aan dit artikel en verwant is.
Voeg dit soort links toe om de waarde van de andere links te verminderen. Drie slechte links en vijf goeie is beter dan alleen de drie slechte links.
Website gehackt
Website beveiliger Sucuri zegt dat het geen vraag is óf je website gehackt gaat worden. Dat staat namelijk wel vast. Het is eerder de vraag wanneer dat gebeurt.
Is je site gehackt en is er schadelijke content geplaatst, dan neemt Google terecht maatregelen. In de zoekresultaten komt bij jouw website de tekst te staan dat de site mogelijk gehackt is.
Denk maar niet dat dan nog veel mensen op jouw link klikken, met als resultaat dat je vanzelf verder terugzakt in de zoekresultaten. Een gehackte site alleen is al erg genoeg.
Probeer hacks te voorkomen
Oplossing: Ligt natuurlijk voor de hand; zorg dat je de hack ongedaan maakt. De oplossing daarvan is per geval weer anders. Verwijder niet alleen de schadelijke scripts. Dicht ook het lek in je website, anders ben je in no-time weer de klos.
Hier is voorkomen altijd beter dan genezen. Zorg dus altijd dat jouw website up-to-date is qua software en maak gebruik van beveiligingstechnieken.
Spam verzonden door gebruikers
Een formulier op een website is super handig, maar kan misbruikt worden. Een niet afgeschermd forum of een gastenboek valt vaak ten prooi aan een eindeloze stroom spam-reacties met links.
Comment spamming is schadelijk voor SEO
Oplossing: Verwijder alle spamreacties op alle pagina’s van je site. Dat kan een hele klus zijn, maar controleer elke pagina goed. Met reCAPTCHA beveiligde formulieren voorkom je dit soort reacties.
Je kunt er ook voor kiezen om reacties eerst goed te keuren voordat ze geplaatst worden.
Onveilige server
Hoe goed jouw website ook is, als deze op een webserver staat met meerdere onveilige websites, dan ondervind jij daar mogelijk ook de gevolgen van.
Er zijn webhosting bedrijven die gratis hosting aanbieden. Daar komen ook mensen met schimmige websites op af. Als jouw site daartussen staat, kan dat voor Google ten koste gaan van de betrouwbaarheid van jouw site.
Geef Google vertrouwen in je website
Oplossing: Kies voor een goede domeinnaam (en dus geen gratis .tk-domein) en een betrouwbare webhoster. Let op; er zijn ook grote (vaak spotgoedkope) webhosters die het niet zo nauw nemen met de veiligheid. Het Franse OVH is daar een voorbeeld van. Kies voor een betrouwbare Nederlandse partij.
Weinig unieke, kwalitatieve en relevante content
Dit soort websites zie ik dagelijks. Het is schokkend om te zien dat heel veel lokale ondernemers het risico lopen om slachtoffer te worden van deze penalty.
Websites van ondernemers die voor elk onderdeel van hun bedrijf een pagina hebben, en daarop steeds maar liefst één regel tekst konden bedenken. Nul toegevoegde waarde. Als je bezoekers er al geen waarde aan zullen hechten, hoe denk je dan dat Google die pagina’s ziet?
Daarnaast wordt nogal eens geknipt en geplakt van andere websites bij gebrek aan inspiratie. Dit is niet alleen schadelijk voor jouw website, maar ook voor die waarvan je de tekst ‘geleend’ hebt.
Voeg ‘dunne’ content samen
Oplossing: Heb je meerdere pagina’s met één regel en geen inspiratie om wat over je eigen bedrijf te schrijven? Je kunt die dan beter samenvoegen tot één artikel.
Het is nog beter als je meer relevante content toevoegt. Er zijn genoeg tekstschrijvers die je hierbij kunnen helpen. Een heel uitgebreid overzicht van alle soorten duplicate content vind je op de website van Inflow.
Verborgen tekst of keyword stuffing
Je hebt ze vast wel eens gezien; pagina’s vol met zoekwoorden waarop een site gevonden wil worden. Er zijn ook technieken om tekst verborgen houden voor je bezoekers maar zichtbaar voor zoekmachines.
Laat duidelijk zijn dat beide technieken je op geen enkele manier helpen. Bezoekers zullen je pagina meteen weer verlaten omdat ze niet aantreffen wat ze verwachten.
Wees zuinig met keywords
Oplossing: Met een keyword density checker kun je zien welke keywords te vaak voorkomen op een pagina. Verwijder deze keywords en de verborgen tekst. Zorg voor een natuurlijk lopende tekst.
Ook het overdreven gebruik van keywords in alt-tags voor afbeeldingen en title-tags voor links moet je ongedaan maken.
Verborgen informatie voor rich snippets
Met gestructureerde data op je website kun je de rich snippets van Google gebruiken.
Google kan dan de datum, beoordelingssterren, of de prijs van je product laten zien. Ook receptinformatie zoals bereidingstijd en aantal calorieën is mogelijk.
Google verwacht dat je dezelfde gegevens ook op de betreffende website-pagina vermeldt.
Je kunt micro-data verbergen voor je bezoekers, of data toevoegen die geen relatie heeft met de inhoud van een pagina. Beide is misleidend en wordt door Google bestraft met een penalty.
Test micro-data
Oplossing: Als je micro-data gebruikt, is het slim om ze direct na het toevoegen even te testen. Met de testfunctie voor gestructureerde data van Google kun je zien of je data aan de eisen voldoet.
De gegevens in de micro-data moeten relevant zijn én op de betreffende webpagina ook echt te zien zijn.
Cloaking
Links op je website kun je met een cloaking techniek afschermen. URL-verkorters zijn een voorbeeld van hoe cloaking werkt. De link lijkt daardoor op een interne link, terwijl dat in niet zo hoeft te zijn.
Als je met je muis over een link gaat, zie je linksonder in je browser wat het doel van die link is.
Cloacking; al sinds de jaren 90 een no-go
Oplossing: Zorg ervoor dat het echte doel van een link zichtbaar is. De echte URL moet herkenbaar zijn voor zoekmachines en bezoekers.
Controleer uitgaande links op je website met een Backlink Analyzer. Pas onjuiste links aan naar de correcte links.
Zijn links niet aan te passen, bijvoorbeeld omdat ze worden gegenereerd voor een plugin of thema, zorg er dan minstens voor dat de links een nofollow-tag krijgen. Zie ook de uitleg bij onnatuurlijke uitgaande links.
Spam website
Dit is de meest ernstige penalty die je kunt krijgen. Google vindt dat jouw website op meerdere van bovengenoemde punten niet voldoet en bestempelt jouw site als een spam-website.
Deze penalty komt vaak voor bij ernstig gehackte websites of sites die opzettelijk foute technieken gebruiken. Je hebt een serieus probleem als deze penalty jouw niet gehackte site treft.
Tijd voor bezinning
Oplossing: Bedenk jezelf eerst of je wel op deze manier verder wilt. Er moet duidelijk wat veranderen in de manier waarop je jouw site beheert.
Doorloop alle eerdergenoemde stappen en pak alle problemen grondig aan. Je kunt in dit stadium echt geen issue laten liggen.
Ik verwacht dat de kans op herstel in de zoekresultaten uitermate moeilijk zal zijn. Bedenk je of het die moeite waard is. Soms kun je beter besluiten om onder een andere domeinnaam opnieuw te beginnen.
Je weet nu in elk geval waar je op moet letten om herhaling te voorkomen.
Heroverweging aanvragen bij Google
Heb je alle problemen opgelost? Geweldig! Zorg dat je hier heel zeker van bent, en neem maatregelen om herhaling van de problemen te voorkomen.
Pas dan kun je een heroverwegingsaanvraag bij Google indienen. Dat moet via Google Search Console.
Dien een uitgebreide aanvraag in
Omschrijf duidelijk wat het probleem was en hoe je het hebt opgelost. Geef ook aan wat je hebt gedaan om herhaling te voorkomen.
Google zal je heroverweging vervolgens handmatig behandelen en onderzoeken of het probleem daadwerkelijk is opgelost. Als de maatregelen worden ingetrokken, krijg je daarvan bericht.
Verwerking duurt enkele weken
Houd rekening met een verwerkingstijd van enkele weken. Na goedkeuring kan het vervolgens nog wel even duren voordat je ook in de zoekresultaat weer wordt gevonden.
In de tussentijd kun je werken aan kwalitatieve content, unieke waardevolle links en het heropbouwen van je online reputatie.
Heb jij een Google penalty gehad? Deel je ervaringen.
Guido Hoogsteder; eigenaar Checkonemedia. cameraman, voice-over, radiohost, blogger en marketeer, WordPress expert, reputatie manager, zoekmachine en conversie ratio optimalisatie, longboarder en liefhebber van klassieke Porsches.