Daling bezoekers niet mobielvriendelijke sites
Websites die niet geoptimaliseerd zijn voor gebruik op mobiele telefoons en tablets zien een terugloop in het aantal bezoekers. Dat concludeert Adobe in het Digital Advertising & Social Intelligence Report (Adobe Digital Index) op basis van 900 miljard advertentie weergaven.
Sterke terugloop bezoekersaantallen
Gemiddeld verliezen websites, die geen mobiele site hebben, tot wel tien procent verkeer. Dit is een daling die naar verwachting elk jaar zal doorzetten met eveneens tien procent.
Gebruiksvriendelijkheid steeds belangrijker
Google neemt sinds 21 april 2015 de gebruiksvriendelijkheid voor mobiele gebruikers mee in de ranking van websites in de zoekresultaten. Als een website niet goed te bezoeken is met een mobiele telefoon of tablet, dan zal Google zo’n website lager in de zoekresultaten laten terugkomen.
Dat heeft direct gevolg voor het aantal bezoekers op de site, en dus ook de conversies van die websites.
Wat is een mobielvriendelijke website
Op een website die geoptimaliseerd is voor mobiele apparaten, zoals een smartphone, hoeven bezoekers niet onnodig te zoomen of tappen om de pagina goed leesbaar te krijgen. Met de Mobielvriendelijke Test van Google kun je zelf zien of jouw website volgens Google voldoende geoptimaliseerd is voor mobiel.
Twee manieren van mobiel-geschikt maken
Je kunt een website op twee manieren optimaliseren voor mobiel. Je kunt kiezen voor responsive design, waarbij het ontwerp van de pagina zich continu aanpast aan de schermafmetingen.
Daarnaast kun je een aparte mobiele website maken die volledig geoptimaliseerd is voor mobiele telefoons en tablets. De ene oplossing is voor Google niet beter dan de ander.
Mobiele site vaak goedkoper dan responsive maken
Het voordeel van een aparte mobiele site is dat het meestal goedkoper is om te maken, en je hoeft de gewone desktop website niet aan te passen of helemaal opnieuw te ontwerpen.
Mobielonvriendelijke sites kosten meer geld
Adobe stelt in het rapport dat websites, die niet geschikt zijn voor mobiel, op de korte termijn moeten investeren in betaalde zoekadvertenties om het verlies in webverkeer te compenseren.
Hogere advertentiekosten
Nog een nadeel voor dergelijke sites is dat de kosten voor de advertenties voor deze websites hoger zijn, daarnaast blijkt de Click Through Rate ook nog eens 9 procent lager te liggen.
Bekijk het bericht van Adobe over Mobilegeddon of lees het Adobe Digital Index Digital Ad Report.
Guido Hoogsteder; eigenaar Checkonemedia. cameraman, voice-over, radiohost, blogger en marketeer, WordPress expert, reputatie manager, zoekmachine en conversie ratio optimalisatie, longboarder en liefhebber van klassieke Porsches.