Website laten maken; 7 redenen waarom
Net zoals veel kleine (startende) bedrijven en zzp’ers denk je misschien dat een website laten maken duur is. Het bijhouden is ingewikkeld en het past niet binnen je budget.
Je verwacht misschien ook dat jouw doelgroep geen computer gebruikt en nooit naar soortgelijke bedrijven of zelfstandigen zoekt via Google of Bing. Dat zijn misvattingen.
Elk bedrijf moet een website laten maken; acht redenen waarom.
1. Jouw bedrijf krijgt meer aanzien
Bijna iedereen zoekt eerst online naar producten of diensten die ze nodig hebben. Als jouw bedrijf geen eigen website heeft, sta je al met 2-0 achter.
Website vs. social media
Natuurlijk is een pagina op Facebook belangrijk, maar niet zo belangrijk dat het jouw belangrijkste communicatiekanaal met jouw doelgroep is.
Elke keer dat je iets op Facebook plaatst, vergroot je niet de waarde van jouw bedrijf, maar van Facebook. Elke keer dat je informatie en kennis deelt op jouw eigen website, stijgt de waarde van jouw bedrijf. Waar investeer jij liever in?
Website laten maken vanuit je oude website
Heb je al een website, maar heb je die zelf gemaakt? Dan kan het goed zijn om een professionele webdesigner jouw site opnieuw te laten maken.
Laat je door SitePepper een nieuwe website maken, op basis van je huidige site, dan zorg je er voor dat de nieuwe website is gemaakt met de laatste technieken.
We maken bovendien alleen websites die voldoen aan alle richtlijnen die zoekmachines voor websites hebben opgesteld.
2. Eigen website bespaart geld
Een website is als de wekelijkse boodschappen. Ik doe die bij mij thuis altijd. Ik vind het niet echt leuk, maar het is wel noodzakelijk, anders hebben we niets te eten.
Een goede website laten maken kost geld. Een slechte website kost je nog meer geld, en geen website levert je niets op.
Eenmalige en periodieke kosten
Er zijn eenmalige kosten, het maken van de website, en doorlopende kosten zoals webhosting, domeinnaam en onderhoud. Het hangt af van jouw wensen, maar een goede website kun je al laten maken vanaf 197 euro.
Maandelijks ben je grofweg tussen tien en honderd euro per maand kwijt voor domeinnaam, webhosting en onderhoud van je website.
Website is jouw 24/7 advertentie
Probeer eens een advertentie in een krant of magazine te laten plaatsen voor dat geld? Een advertentie is bovendien tijdelijk zichtbaar, jouw website is altijd beschikbaar. Dat maakt het een goede investering.
3. Website houdt klanten op de hoogte
Jouw website kun je zien als een online brochure of catalogus. In tegenstelling tot een papieren versie, kun je op jouw website heel snel de inhoud wijzigen.
Snel inhoud wijzigen
Heb je nieuwe prijzen? Zijn er nieuwe producten of juist producten uitverkocht? Begin je een nieuwe dienst of zijn er nieuwe functies beschikbaar? Op jouw website pas je het eenvoudig aan.
Ook als je aan een evenement deelneemt of dit zelf organiseert kun je jouw doelgroep snel en goedkoop op de hoogte brengen.
Website is dynamisch
Jouw website is dynamisch. Inhoud en vormgeving kun je vrij snel aanpassen aan jouw wensen. Of je nu kerstklokken wilt laten zien met Kerstmis, of een nieuw product introduceert; op jouw website kun je het snel en eenvoudig aanpassen.
4. Altijd bereikbaar
Altijd bereikbaar zijn klinkt misschien niet leuk, maar dat is het wel. Met een website kan je telefoon ’s nachts (of overdag als je dan liever rust hebt) gewoon uit. Een website zorgt dag en nacht dat jij zichtbaar bent. Zelfs als je in bed ligt of op vakantie bent.
Jouw klanten kunnen kennismaken met jouw bedrijf op het moment dat het hen uitkomt. Ook als jouw bedrijf op dat moment gesloten is.
Website geeft groter bereik
Met een website ben je niet alleen altijd bereikbaar. Je bent ook niet meer gebonden aan stenen en cement. Of je nu producten verkoopt of diensten levert, met een website kun je deze overal en altijd aan de man brengen.
Daardoor wordt jouw bereik heel wat groter. Overal waar internettoegang is, kun jij mensen aan jouw bedrijf binden. Denkt dat jouw product of dienst niet geschikt is voor online? Think again! Zelfs auto’s, huizen en de dagelijkse boodschappen worden online gekocht.
Alle ruimte voor een portfolio
Je kunt een website laten maken vanwege de bereikbaarheid en het bereik, maar het is tevens een mooi podium om wat van je werk te laten zien.
Plaats bijvoorbeeld een portfolio op jouw website en laat zien wat je doet. Ook als je niets fysieks maakt, kun je toch wat laten zien; succesverhalen van jouw klanten.
Laat ze vertellen hoe jij ze hebt geholpen bij het bereiken van hun doelen. Gebruik daarbij een mix van tekst, foto’s en video voor de grootste impact.
5. Website bespaart tijd
Een website bespaart je uiteindelijk veel tijd. Een website laten maken kost natuurlijk ook tijd, maar het grootste deel is eenmalig, daarna is het een kwestie van onderhouden.
Je laat alle informatie over jouw bedrijf, producten en diensten één keer online te zetten, waarna die informatie voor jou aan het werk gaat. Klanten kunnen die informatie op jouw website vinden.
Meer tijd voor jouw klanten
Omdat je klanten niet meer hoeft te informeren, dat doet jouw website namelijk, houd je meer tijd over om te besteden aan jouw klanten.
6. Website verbetert jouw klantenservice
Met jouw website kun je (potentiële) klanten informeren over het gebruik van jouw producten en diensten, maar ook over onderwerpen die voor jouw specifieke doelgroep interessant zijn.
Op die manier kun je niet alleen bestaande klanten helpen, maar ook nieuwe klanten laten zien dat je ze wilt helpen en ze aan je binden.
Informeer jouw klanten
Niet alleen heb je alle ruimte voor woorden, maar ook foto’s en afbeeldingen en video’s kun je op jouw eigen website plaatsen. Zo kun je alle onderdelen van jouw website belichten en je klanten uitermate goed informeren.
7. Professioneel e-mailadres
Nog een voordeel van een professionele website laten maken is een eigen domeinnaam. Een domeinnaam is de start van jouw website. Het zorgt ervoor dat je website makkelijk te vinden is.
Met jouw eigen domeinnaam kun je bovendien eigen e-mailadressen gebruiken. Weg met je Gmail of Hotmail e-mailadres. Gebruik jouw eigen domeinnaam als e-mailadres. Zo kom je meteen tien keer professioneler over.
Nu nog een website maken
Tegen de tijd dat je dit leest, begrijp je de vele voordelen van een eigen website. Je kunt natuurlijk zelf een website maken. Tegenwoordig wordt dat steeds eenvoudiger.
Toch heeft het een aantal belangrijke nadelen.
Tijd: Wil je echt tijd investeren om zelf te leren hoe je een website maakt? Het is niet voor niets een vak. Het lijkt niet meer dan een paar kleuren kiezen, lettertype bepalen en teksten en foto’s plaatsen. In de praktijk is het heel anders.
Kennis: Webdesign is een vak. Als je zelf een website maakt, zal deze hopelijk aan jouw wensen voldoen. Vraag jezelf dan af; voldoet de website echt? Krijg je genoeg bezoekers? Weten die bezoekers wat ze op jouw website moeten doen om hún taken uit te voeren? Een goede webdesigner maakt de website niet voor jou, maar voor jouw potentiële klant.
Onderhoud: Als jouw website af is, begint het pas. Je kent vast de verhalen van ondernemers met een gehackte website. Daarom is onderhoud zo belangrijk. Een webdesigner houdt jouw website bij en zorgt dat de gebruikte scripts en codes up-to-date blijven. Zo voorkom je problemen.
Frustratie: Als het bijwerken van tekst en foto’s niet gaat zoals je had gehoopt, als je website wordt gehackt of als je jouw openingstijden niet aangepast krijgt. Dat kan heel frusterend zijn.
Gun jezelf het beste
Ik durf te beweren dat 99 van de 100 websites, die zijn gemaakt door zzp’ers en mkb’ers zelf, onvoldoende presteren. Laat jouw website maken. Gun jezelf de beste website, en gun jezelf de rust van het uit handen geven van het maken van een website.
Wil jij jouw website laten maken? Stuur een berichtje en we maken graag tijd voor je om de mogelijkheden te bespreken.
Guido Hoogsteder; eigenaar Checkonemedia. cameraman, voice-over, radiohost, blogger en marketeer, WordPress expert, reputatie manager, zoekmachine en conversie ratio optimalisatie, longboarder en liefhebber van klassieke Porsches.