Skip to content

Social media marketing en hoe betrokkenheid verkoopt

Social media marketing is de laatste jaren enorm gegroeid. Vandaag de dag zijn sociale media zonder twijfel een uithangbord voor personen, bedrijven, en instellingen die de massa willen bereiken.

Hoe groot of hoe klein je bedrijf ook is, social media is een interessante factor voor je onderneming.

Als je een idee, product of dienst verkoopt, moet je daar zijn waar ook je doelgroep is; op social media.

Waarom werkt Social Media Marketing?

Als je nu nog niet weet wat social media is, loop je behoorlijk achter.

Websites zoals Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest, Instagram, enzovoorts, geven hun gebruikers de mogelijkheid om met elkaar in contact te blijven en ideeën, video’s, updates, nieuws, recepten en meer met elkaar te delen.

Social media vraagt om interactie

Social media is dus precies wat het zegt; een plek voor sociale activiteiten en een plek om media (en meer) te delen.

Gebruik Twitter voor marketing

Voor merken en personen die graag in contact komen met hun doelgroep, is aanwezigheid op sociale media een unieke kans om die doelgroep te betrekken bij hun activiteiten.

Communiceer direct met je doelgroep

Social media zoals Facebook or Twitter geven je de mogelijkheid om een directe lijn te openen met de massa. Een publiek waarop je heel direct kunt reageren, waarmee je dingen kunt delen of juist negeren als het je niet interesseert.

Bij sommige social media platforms, zoals Facebook en Instagram, moet je publiek eerst met jou verbinden, voordat ze jouw berichten en media kunnen bekijken.

Andere platformen zoals Twitter en LinkedIn slingert jouw content openlijk de wereld in, en daarnaast kunnen mensen ervoor kiezen om je actief te gaan volgen.

Ga in gesprek met je doelgroep

Een populaire methode om met anderen in gesprek te gaan, is het gebruik van hashtags. Een hashtag is een hekje gevolgd door een trefwoord dat het onderwerp van gesprek aangeeft.

Zo is #ll15 een voorbeeld van zo’n tag, die veel wordt gebruikt door mensen die praten over het muziekfestival Lowlands 2015.

In gesprek gaan door het gebruik van hashtags

Zo’n tag kun je aanklikken, waardoor je alle berichten met deze tag kunt zien, en zo kun je zelf deelnemen aan dit gesprek. Dat kan door zelf een bericht te plaatsen met dezelfde hashtag, of door te reageren op anderen.

Social media conversaties geven je autoriteit

Als je aan een gesprek gaat deelnemen over onderwerpen die dicht bij jou of jouw bedrijf liggen, dan geef je jezelf een zekere autoriteit op dit gebied.

Zo krijg je mensen op social media geïnteresseerd in wat jij te melden hebt. Zodra ze je “volgen” of “liken”, krijgen ze jouw berichten direct in hun nieuwsfeed.

Als dat gebeurt, heb je een directe lijn met je doelgroep en kun je ze alles vertellen wat je maar wilt.

Zo kun je een nieuw product presenteren, informatie geven waarvan jij weet dat je doelgroep die nodig heeft, en nog veel meer.

Relevantie geldt ook voor social media

Daarbij is het belangrijk om niet alleen jezelf te willen verkopen. Daarmee jaag je mensen weg. Zorg dat je volgers geïnteresseerd blijven door interessante informatie, handige tips of juist grappige verhalen te delen.

Alleen als je interessant blijft, blijven zij je actief volgen.

Viraal gaan door interactie op te zoeken

Als je dat goed doet, kun je een viraal effect krijgen met jouw social media marketing. Je volgers zullen jouw informatie op een gegeven moment zo interessant vinden, dat ze het willen delen met hun eigen volgers.

Op die manier bereik je een nog grotere doelgroep en dit zorgt vervolgens voor meer volgers, kijkers en uiteindelijk meer omzet.

Welke social media zijn het best voor marketing?

Over het algemeen zijn Facebook, Twitter, Pinterest en alle andere social media goed in te zetten voor marketing, zolang je doelgroep daar is.

Elk platform heeft een vrij duidelijke gebruikersgroep wat betreft leeftijd, interesses en online gewoonten.

Twitter en Snapchat vooral jonge gebruikers

Twitter en Snapchat hebben over het algemeen een jonge gebruikersgroep. Tieners hebben zich de korte berichten helemaal eigen gemaakt. De Facebook-gebruiker is juist iets ouder; vanaf 25 jaar.

LinkedIn wordt het meest gebruikt door zakelijke professionals en mensen die op zoek zijn naar een carrière (en dus niet per definitie naar werk).

Pinterest spreekt specifieke doelgroep aan

De mensen op Pinterest zijn meestal geïnteresseerd in handwerk, kunst, koken, reizen en doe het zelf projecten.

Pinterest gebruikers geïnteresseerd in handwerk, koken, kunst en reizen.

Veelgestelde vragen over Social Media

Vraag: Moet ik op meer dan één platform actief zijn?

Antwoord: Als je doelgroep op meerdere social media platformen actief is, dan moet je ook actief zijn op die sites. De andere platformen hoef je dan niet te gebruiken. Het is onzinnig om daar tijd en moeite in te steken, als je doelgroep er niet is om je te volgen. Bovendien is het belangrijk dat je ook daadwerkelijk actief bent. Als je geen tijd hebt om een account bij te houden, dan kun je er beter niets mee doen. Een slecht bijgehouden account is namelijk erger dan helemaal geen account.

Vraag: Is social media marketing gratis?

Antwoord: Hoewel een deel van het succes uit je social media marketing organisch (en dus gratis) zal zijn, wordt het steeds gebruikelijker om te betalen voor social media campagnes. Het is te verwachten dat de resultaten op het gebied van Return on Investment (ROI) de komende tijd zullen toenemen als het gaat om betaalde social media marketing campagnes.

Social media marketing in de praktijk

Als je duidelijk hebt wie je doelgroep is, kun je dat vertalen naar de social media waarop jij zelf in elk geval actief moet zijn.

Daarna hoef je alleen maar aanwezig te zijn, deel te nemen aan het gesprek, en betrokkenheid tonen.

Dat klinkt heel simpel, maar om dat op een goede en effectieve manier te doen is wel wat kennis nodig.

Hoe jij je social media marketing georganiseerd?

Laat een reactie achter