Hoe krijg je meer klanten; 7 snelle tips
MKB-ers en ZZP-ers die bij mij aankloppen, willen eigenlijk helemaal geen nieuwe, betere website. Ze willen nieuwe klanten. Hoe krijg je meer klanten? Dat is hun belangrijkste vraag!
Nu de vakantie voorbij is en iedereen weer aan het werk gaat, is het goed om te bekijken waar je dat nieuwe werk vandaan kunt halen.
Elk bedrijf wil meer klanten
Elk bedrijf heeft klanten nodig; zo simpel is het. Of je die nu naar een winkel moet trekken of online aan je wilt binden, je moet er in elk geval je best voor doen.
Gelukkig kan een nieuwe, betere website en een goede online strategie enorm helpen bij het krijgen van meer klanten, maar er is meer. In dit artikel deel ik zeven snelle tips voor meer klanten, én voor betere klanten.
Tip 1; weet wat je doet
Natuurlijk weet je wat je met jouw bedrijf of als zelfstandig ondernemer doet. Kun je dat ook gedetailleerd uitleggen? Ongetwijfeld. Lukt dat ook in 30 seconden? Tja, dan wordt het voor veel ondernemers al lastig.
Jouw bedrijf in één zin
Je moet als ondernemer in staat zijn om in één zin duidelijk te maken wat je doet. In een gesprek of aan de telefoon houden mensen het niet vol om een half uur naar je te luisteren.
Terwijl jij al tien minuten uitlegt wat jouw bedrijf doet, zit je gesprekspartner met zijn gedachte bij het avondeten.
Duidelijk communiceren
In één zin pak je de aandacht van je toehoorder. Er bestaat geen twijfel over wat jij doet. Bovendien geeft het direct aanknopingspunten om in gesprek te gaan en meer te vertellen.
Het heeft ook voordelen als iemand geen interesse heeft in jouw werk. Het gesprek is zo afgerond en jij kunt snel weer met iemand anders praten en uitleggen wat je doet. Erg handig in combinatie met de andere zes tips.
Hoe vat je jouw bedrijf samen
Ik help kleine en middelgrote lokale ondernemers aan een betere website voor meer bezoekers en meer omzet.
Duidelijk? Lijkt me wel. Als de gesprekspartner interesse toont, kan ik uitleggen dat ik dit bereik met effectief webdesign, zoekmachineoptimalisatie, conversieoptimalisatie en online video.
Hoe werkt dat voor jouw bedrijf? Je gebruikt onderstaande zin:
Ik help ________ met het bereiken van ________ zodat zij ________.
Probeer het maar eens. Het is niet alleen duidelijk voor anderen, maar werkt ook heel verhelderend voor jezelf. Als je het niet in één zin kunt verwoorden, kan dat iets zeggen over de focus in jouw bedrijf.
Tip 2; ga in gesprek
Oké, je hebt nu duidelijk wat je als bedrijf doet en je kunt het kort en krachtig verwoorden. Nu moet je het ook gaan vertellen. Dat doe je niet vanachter je PC. Je kunt niet alleen maar afwachten tot klanten naar je toe komen, je moet eropuit.
Te veel ondernemers hopen dat mensen vanzelf hun website of bedrijf vinden en dan direct klant worden. Hoop is mooi, maar het betaalt niet je rekeningen.
Maak werk van persoonlijk contact
Natuurlijk kun je in je pyjama op de bank hangen, wat Tweets de wereld in sturen en dat levert misschien een enkele klant op. Wil je serieus werk maken van je bedrijf, dan moet je naar buiten.
Ben je klaar voor een beetje meer effect? Zorg dat je elke dat minimaal drie mensen vertelt over jouw bedrijf. Elke dag, drie mensen. Dat lukt misschien niet meteen de eerste dag, maar houd dat als doel aan.
Ga naar buiten en maak contact
Daarvan mag slechts één gesprek elektronisch plaatsvinden. Telefonisch contact reken ik dan even onder de niet elektronische communicatie. E-mail is dat dus wel. Dat betekent dat je moet uitzoeken waar jouw klanten rondhangen.
Is er een netwerkgroep waar ze samenkomen? Zijn er branchegerelateerde beurzen, evenementen en conferenties? Zorg dat jij daar dan ook bent, want veel makkelijke wordt het niet om in contact te komen met jouw doelgroep.
Het zal je verbazen hoeveel dat doet om meer klanten en inkomsten voor jouw bedrijf te krijgen.
Tip 3: ga online
Na drie mensen gesproken te hebben, ben je echt nog niet uitgepraat. Ook online moet je aanwezig zijn. Laat bijvoorbeeld veelvuldig jouw gezicht op sociale media zien.
Aanwezigheid op sociale media
In ons artikel over social media marketing ontdek je het belang van sociale media.
Website laten maken
Uit onderzoek van SIDN, de uitgever en beheerder van .nl-domeinnamen, blijkt dat Nederlandse ZZP’ers massaal een website hebben; 95 procent heeft een eigen website. In Groot-Brittannië is dat bijvoorbeeld maar 65 procent.
Dat is goed nieuws, maar niet alle websites van ZZP’ers zijn goed. Er is veel kwaliteitsverschil. Bovendien verschilt de opbrengst per website ook behoorlijk.
Website levert geld op
Gemiddeld levert een website voor ZZP’ers 22.500 euro per jaar op. In de branches handel en bouw levert de website het meest op; respectievelijk 34.250 en 28.600 euro.
ZZP-ers in de verzorging, ICT en zakelijke dienstverlening doen het beduidend minder. Zij halen gemiddeld nog geen 8.000 euro per jaar uit hun website.
Heb je nog geen website en wil je wel meer klanten? Dan moet je absoluut een website laten maken. Heb je wel een website, bedenk dan of die beter kan.
Verbeterpunten website
Heb je voldoende bezoekers op je website. Kun je daarin verbetering realiseren? Of heb je juist veel bezoekers, maar weinig omzet? In beide gevallen is het verstandig om je website tegen het licht te laten houden.
Een uitgebreide website optimalisatie check is bij ons het startpunt om te bekijken wat er beter kan op een bestaande website. We onderzoeken dan de optimalisatiemogelijkheden voor meer bezoekers en voor het verhogen van het aantal conversies.
Optimalisatieadvies
Benieuwd naar hoe jouw website beter kan? Ik laat het je graag zien.
Tip 4; altijd opvolgen
Tienduizenden euro’s blijven onaangeroerd omdat bedrijven te laks zijn om leads op te volgen. Netwerkbijeenkomst, conferentie, event, social media, e-mail, voice-mail, verwijzingen en nog veel meer…
Volg die leads op en je ziet direct resultaat onder de streep.
Tip 5: wees anders (jezelf)
Veel bedrijven en ZZP-ers richten zich op dezelfde groep klanten. Dat maakt het lastiger om op te vallen. Als je de potentiële klanten anders benadert dan anderen, val je vanzelf op.
Weggevertjes
Geef bijvoorbeeld iets gratis weg. Doe je dat op je website, dan houd je de kosten laag. Gratis is dan bovendien relatief. Je kunt iets weggeven zonder er iets voor terug te vragen. Je kunt ook om een e-mailadres vragen in ruil voor jouw gift.
Beide kun je gebruiken, maar kijk wel uit aan wie je een e-mailadres vraagt. Is het iemand die jou en jouw website nog nooit eerder heeft gezien? Dan kan het afschrikken als je om een e-mailadres vraagt.
Leest iemand jouw blogs regelmatig, dan is er al een vertrouwensband. Het invullen van een e-mailadres is dan minder eng.
Bied echte waarde
Wat je weggeeft moet zoveel waarde hebben dat je er ook geld voor zou kunnen vragen. Alleen dan verras je jouw bezoekers, wek je vertrouwen en autoriteit én bouw je een band op.
Tip 6: los een probleem op
Meer klanten krijgen is eenvoudiger als je de problemen van jouw potentiële klanten oplost. Laat op je website duidelijk zien dat je de pijnpunten van je doelgroep kent, en geef ze ook dat jij ze kunt oplossen.
Geef je klanten vervolgens meerdere opties waaruit ze kunnen kiezen. Houd daarbij rekening met de wensen van je klanten en de prijs die ze bereid zijn te betalen voor jouw oplossing.
Maak je aanbod aantrekkelijk
Yoghurt is niet een heel sexy product. Naast wat verschillende smaken, is yoghurt verder redelijk hetzelfde. Hoe val je dan nog op in het koelvak in de supermarkt? Nu in een nieuwe verpakking!
Om potentiële klanten over de streep te trekken, moet je jouw oplossing en aanbod aantrekkelijk presenteren. Welke resultaten mogen ze verwachten en wat zijn de voordelen die jij kunt brengen. Maak het inzichtelijk en presenteer het duidelijk en aanlokkelijk.
Tip 7: vraag om doorverwijzingen
Soms maak je jouw klanten zo enthousiast dat ze niet kunnen stoppen met anderen vertellen wat jij voor ze hebt gedaan. De kans is groter dat ze dit niet doen, en toch zijn ze vaak bereid om mensen in hun netwerk naar jou door te verwijzen.
Mensen willen anderen graag helpen
Dat doen ze omdat ze hun contacten graag helpen bij het oplossen van dezelfde problemen die zij, met jou, hebben overwonnen. Jouw klanten weten vaak precies wie in hun netwerk nog meer van jouw diensten of producten gebruik kan maken.
Klanten zullen waarschijnlijk denken dat je het werk niet nodig hebt, ze zijn onzeker over hoe ze het jou kunnen vertellen, of ze denken ze er gewoonweg niet aan.
Wees duidelijk over jouw ideale klant
Vraag je klanten om doorverwijzingen. Het is belangrijk dat je daarbij duidelijk aangeeft wie jouw ideale klant is en wat je precies voor ze kunt betekenen.
Je vraagt jouw klanten of ze iemand kennen die aan de omschrijving voldoet en die ook kan profiteren van een samenwerking met jou.
Het geeft jouw klanten een mogelijkheid om hun netwerk te helpen, het geeft ze een goed gevoel, en brengt jou meer klanten.
Guido Hoogsteder; eigenaar Checkonemedia. cameraman, voice-over, radiohost, blogger en marketeer, WordPress expert, reputatie manager, zoekmachine en conversie ratio optimalisatie, longboarder en liefhebber van klassieke Porsches.