Google Correlate; geheime keyword tool voor succesvol SEO
Heb je onze prachtige lijst al gezien met de beste SEO, en marketing tools?
Zoekmachine en marketing tools
Het leek me een goed idee om alle handige tools, die ik veel gebruik, samen te voegen op een lijst. Handig voor mezelf, maar ook voor jou.
Het doel is om een zo uitgebreid mogelijke lijst te maken van de beste tools voor zoekmachineoptimalisatie en marketing. De lijst wordt bijgehouden en aangevuld.
Onbekende keyword tool
Op het overzicht vind je een keyword tool die je waarschijnlijk niet kent én niet gebruikt; geheel onterecht. Ik leg je uit waarom.
Keywords zijn belangrijk
Als je begint met het optimaliseren van je website voor zoekmachines, dan heb je vast al eens gehoord dat zoekwoorden of keywords belangrijk zijn.
Met keywords worden de woorden bedoeld die weergeven waar een pagina over gaat. Vroeger moest je de keywords-metatag gebruiken om de inhoud van je website pagina’s te specificeren voor zoekmachines.
Google begrijpt inhoud op pagina’s
Dat hoeft al jaren niet meer. Google en Bing begrijpen nu veel beter waar een pagina over gaat. Daardoor kunnen ze ook de beste en meest relevante pagina’s in de zoekresultaten weergeven.
Zoekmachines geven jouw pagina pas weer als de inhoud overeenkomt met waar mensen naar zoeken. Vroeger moest die inhoud veel exacter overeenkomen met de zoekwoorden die mensen invullen in de zoekmachine.
Zoekmachines bepalen de intentie van je bezoekers
Tegenwoordig kun je die woorden als leidraad gebruiken. Voor het beste resultaat moet je nu veel meer rekening houden met de intentie van de bezoeker (in combinatie met die van jouw pagina of website).
Zoekmachines gebruiken nu semantic search. Google begrijpt steeds beter de verbanden tussen verschillende zoekwoorden.
Hoe werkt semantic search?
Een simpel voorbeeld; een pagina over melk, zuursel en stremsel gaat waarschijnlijk over kaas. Zoekmachines kunnen steeds beter dit soort verbanden leggen.
Als je in Google zoekt op deze drie ingrediënten, krijg je zoekresultaten over kaas en kaas maken, zonder dat je het woord kaas hebt gebruikt bij het zoeken.
Intenties en inhoud begrijpen leidt tot semantic search
Semantic search zorgt dat Google verbanden kan leggen tussen zoekwoorden, de intentie van de zoeker en de inhoud van een pagina of website.
Exacte keywords worden daarmee steeds minder belangrijk. Zoekmachines kijken veel meer naar het bredere onderwerp van je website en pagina’s, dan de exacte keywords.
Keyword onderzoek blijft belangrijk
Toch is het nog steeds heel verstandig om keyword-onderzoek te doen. Zoeken naar nieuwe keywords die aansluiten bij het onderwerp geeft je de mogelijkheid om meer content te maken die aansluit bij het onderwerp.
Je kunt hiervoor een geweldige tool gebruiken van Google zelf. Feitelijk is het geen keyword tool, maar je kunt het wel zo gebruiken.
Google Correlate
Iedereen die serieus met zoekmachineoptimalisatie aan de slag gaat, kent Google Keyword Planner en Google Trends. Een tool die bijna niemand gebruikt, is Google Correlate.
Deze tool is in 2011 al geïntroduceerd door Google. De functie lijkt sterk op die van Google Trends. Als je het goed bekijkt, is het de omgekeerde versie van Google Trends.
Hoe werkt Google Correlate
Volgens Google is Correlate een keyword tool waarmee je zoekopdrachten kunt vinden met een soortgelijk patroon. Het is gebaseerd op Google Trends.
Google Correlate kijkt naar de trends van zoektermen rond dezelfde tijdsperiode. Om de tool te gebruiken moet je een beetje omgekeerd denken.
Combineer het gebruik van keyword tools
Voor je enthousiast aan de slag gaat met Correlate, moet je weten dat het geen absolute zoekvolumes gebruikt. Net als Google Trends is het gebaseerd op het aandeel van het totale zoekvolume.
Ideeën die je opdoet, moet je dus nog even door Keyword Planner halen. Dit is een keyword tool om zoekvolumes te achterhalen.
Niet alles is bruikbaar
De resultaten die Google Correlate geeft, hebben geen causaal verband. Niet alle resultaten zijn dus waardevol, maar er kunnen heel waardevolle resultaten tussen zitten.
Je moet dus zelf beoordelen of er een daadwerkelijke relatie is tussen de zoekwoorden. Ik laat je met een voorbeeld zien hoe dat werkt.
Voorbeeld van verkeerde relaties in Google Correlate
Als je zoekt op erwtensoep, geeft Google Correlate bijvoorbeeld de gerelateerde zoekwoorden; snert, recept erwtensoep, bonensoep en vegetarische erwtensoep.
Je krijgt echter ook de keywords; elektrische deken, thermokleding, koude voeten en vetbollen maken. Die hebben geen enkele relatie met erwtensoep, maar meer met de tijd waarin er veel op erwtensoep wordt gezocht; in de winter.
Het wil dus ook niet zeggen dat mensen, die zochten op erwtensoep, allemaal koude voeten hadden tijdens het vetbollen maken zonder elektrische deken.
Resultaat op eerste gezicht waardeloos
Is de lijst dan direct waardeloos? Nee, want als je in Google op erwtensoep zoekt, krijg je bijvoorbeeld niet ‘vegetarische erwtensoep’ als gerelateerde zoekopdracht (via Google Suggest).
Als je een artikel wilt schrijven over erwtensoep, maar je weet dat er al heel veel recepten te vinden zijn, dan zou de vegetarische variant een onderwerp kunnen zijn.
Het heeft gemiddeld 1600 zoekopdrachten in de wintermaanden. Dat is niets vergeleken bij de ruim 37.000 zoekopdrachten voor erwtensoep, maar kan als niche of aanvullend artikel bij een bestaand erwtensoep recept toch interessant zijn.
Andere kijk op content marketing
Met bovenstaande voorbeeld hebben we al heel snel een mogelijk onderwerp gevonden. Je kunt op basis van de omgekeerde trends nog veel meer halen uit je content marketing.
Als je met Google Correlate bijvoorbeeld zoekt op ‘zomervakantie’, staat er een opvallend keyword in de lijst; ‘waxen’. Zoek je vervolgens correlaties voor ‘waxen’, dan krijg je onder meer ’tripadvisor’, ‘corendon’ en ‘huis huren ibiza’ als resultaten.
Verder kijken dan je neus lang is
Op een website of blog over vakanties, zou een glad artikel over waxen dus niet misstaan. Te vergezocht? Misschien niet.
Met jouw artikel over waxen kun je namelijk met jouw blog, reisorganisatie of huisje op ibiza in beeld komen bij je doelgroep, voor of tijdens hun zoektocht naar de invulling van de zomervakantie.
Andersom kun je de informatie als wax-verkoper ook gebruiken om advertenties weer te geven op websites over zomervakanties.
Voordringen met relevante content
Door slim gebruik te maken van Google Correlate, kun je content produceren die relevant is voordat jouw potentiële klanten aan jou denken.
Ik blijf nog even bij de vakanties. Zoek je in deze keyword tool bijvoorbeeld op ‘frankrijk vakantie’ en kijk je met de shift series functie naar de relaties drie weken eerder, dan zie je direct waar de focus dan vooral op ligt.
De zoekopdrachten voor vakantiewerk volgen drie weken vooraf vrijwel dezelfde trend als ‘frankrijk vakantie’.
Een artikel of video over de leukste vakantiebaantjes, zodat je jouw vakantie kunt betalen, kan een goed idee zijn om alvast bij je doelgroep in de picture te komen.
Google Correlate, in combinatie met Google Keyword Planner, kan je dus helpen om trends te koppelen en zo relevante content te maken.
Guido Hoogsteder; eigenaar Checkonemedia. cameraman, voice-over, radiohost, blogger en marketeer, WordPress expert, reputatie manager, zoekmachine en conversie ratio optimalisatie, longboarder en liefhebber van klassieke Porsches.