Content marketing; jouw doelgroep bereiken
Als je een website hebt, of hiermee bezig bent, heb je ongetwijfeld de term content marketing gehoord. Jaren geleden hoorde je er niemand over, en nu lijkt iedereen aan content marketing te doen.
Content is hip
Content marketing is hip, maar zeker geen hype. Wij gebruiken content marketing eigenlijk al heel lang. In de tijd dat wij bij Checkonemedia onze eigen tv-zender runden, maakten we al gebruik van content marketing, alleen noemden we het toen niet zo.
Wat is content marketing?
In het kort komt het erop neer dat je informatie verstrekt die je (potentiële) klanten helpt en zijdelings raakvlakken heeft met jouw product of dienst.
Het is geen harde regel, maar in de meeste gevallen push je daarbij niet direct je eigen product of dienst. In Amerika heeft het Content Marketing Institute (CMI) content marketing gedefinieerd;
Content marketing is een marketingtechniek voor het maken en verspreiden van relevante en waardevolle informatie om een vooraf bepaalde doelgroep te verwerven, verleiden en binden, met als doel om deze groep te bewegen om actie te ondernemen die zorgt voor omzet en winst.
Hoe eenvoudig is content marketing?
Het aantrekken van nieuwe klanten en het binden van deze klanten aan je bedrijf is het doel van deze vorm van marketing. Op deze manier klinkt content marketing heel eenvoudig; je schrijft een paar blogs, je plaatst een filmpje en de klanten stromen binnen. Niets is minder waar.
Deze vorm van het profileren van je bedrijf is arbeidsintensief, kost veel tijd en is daarom ook kostbaar. Zomaar content creëren is namelijk niet voldoende, het moet kwalitatief hoogwaardige en relevante content zijn.
Begin niet zomaar met content productie
Zoals de definitie al aangeeft; het moet toegespitst zijn op je zorgvuldig omschreven doelgroep. Doe je dit niet? Dan kom je snel tot de conclusie dat content marketing niet werkt en dat het zonde is van je tijd.
Content marketing; de aanhouder wint
Een belangrijk onderdeel van deze strategie is; volhouden. Eén interessant artikel per jaar is echt niet genoeg. Een zelfgemaakt filmpje van foto’s met je smartphone is waarschijnlijk ook geen trigger voor klanten om je bedrijf te vertrouwen. Vertrouwen is een key issue, net als geloofwaardigheid.
Waarom content marketing?
Hoewel content marketing tijdrovend is en zeker niet direct resultaat geeft, kun je met een goede toepassing hiervan een aantal zaken bereiken die zeer waardevol zijn voor je bedrijf.
- Je creëert awareness. Door regelmatig een nieuw artikel of blog op je website te plaatsen en deze te delen via social media of een nieuwsbrief wijs je klanten er weer eens op dat je (nog) bestaat. Daarnaast zien je klanten en prospects dat je actief bent.
- Je wordt betrouwbaar. Ooit wel eens een auto gekocht bij een bedrijf waarvan je vooraf wist dat ze onbetrouwbaar zijn en ze je het wrak van de week zouden aansmeren? Waarschijnlijk niet. Niemand wil graag klant zijn bij een onbetrouwbaar bedrijf. Veel consumenten zoeken op internet naar reviews, naar een teken van betrouwbaarheid en zekerheid dat je doet wat je zegt. Met content marketing creëer je vertrouwen waarbij je minder afhankelijk bent van wat anderen over je zeggen. Sterker nog; je zorgt dat anderen juist zullen zeggen dat je betrouwbaar bent.
- Je wordt sympathieker. Wie geeft is in de beleving vaak aardiger en sympathieker. Door kennis en informatie te delen met je doelgroep en ze te helpen met hun probleem, zullen ze je een toffe peer vinden. Daarmee vergroot je de kans dat ze klant willen worden.
- Je wordt vindbaar. Content is king. Hoe meer kwalitatieve content, hoe beter vindbaar je wordt.
Voordelen van content marketing
Met maken van goede content wordt beloond met trouwe klanten, die bovendien bereid zijn om uit vrije wil voor jouw bedrijf reclame te maken. Wij zien content marketing wel breder dan vaak wordt gedacht.
Ook offline kun je deze vorm van marketing toepassen. Ook dat moet onderdeel worden van je content marketing strategie.
Wat is content?
Content is jouw boodschap. Deze boodschap kan verschillende vormen hebben en ook verschillend zijn van inhoud. De content hangt af van je doelstellingen. Het kan informatief zijn, educatief maar ook vermakelijk. Het kan zelfs alle drie zijn.
De content is ook passief aanwezig. Je doelgroep moet het zelfstandig kunnen vinden, en het moet niet opgedrongen worden. Content heeft een medium nodig. Dat kan je website zijn, een media-uiting of je eigen winkel.
De content mag natuurlijk wel gepromoot worden, bij voorkeur op een plaats waar mensen toch al op zoek zijn naar de content die je te bieden hebt.
Ben je benieuwd naar hoe content jouw bedrijf kan helpen om doelen te bereiken? Neem dan contact met ons op!
Guido Hoogsteder; eigenaar Checkonemedia. cameraman, voice-over, radiohost, blogger en marketeer, WordPress expert, reputatie manager, zoekmachine en conversie ratio optimalisatie, longboarder en liefhebber van klassieke Porsches.