De nieuwe kijk op zoekmachineoptimalisatie
Zoekmachineoptimalisatie (SEO) was een paar jaar geleden nog redelijk eenvoudig te definiëren. Iedereen die zich met websites bezig hield, kon het wel omschrijven. Globaal kon je het optimalisatie-proces verdelen in ‘Technische SEO’, ‘On Page SEO’ en ‘Off Page SEO’.
Focus op On Page optimalisatie
Voor de meeste mensen die zich met SEO bezighielden, lag de focus op On Page optimalisatie. De Off Page optimalisatie werd aan de webmaster of eigenaar van de site overgelaten.
Hoe SEO vroeger was (en voor sommigen nog steeds is)
Het optimaliseren van een website voor zoekmachines was nogal rechtlijnig: het bestuderen van websites van concurrenten en zoekwoorden waarvoor ze goed gevonden worden, de zoekwoorden waar je zelf op gevonden wilt worden, uitzoeken welke zoekwoorden hoge of lage concurrentie hebben, wat long-tail zoekwoorden en keyword dichtheid bepalen, de header-tags in orde maken en wat synoniemen bepalen.
SEO was vooral een technisch klusje
Daarna ging je met die gegevens content schrijven, en zorgde je voor alt-teksten bij de afbeeldingen, de juiste meta-tags en geoptimaliseerde pagina-titels en URL’s. Wie echt zijn best deed, zorgde ook dat de code op de pagina geen fouten bevatte. Kortom; een nauwkeurig en vooral technisch klusje.
De toekomst van SEO
Heb je geen idee wat het bovenstaande allemaal betekent? Maak je niet druk. Je mag het allemaal vergeten, want uiteindelijk wordt dat allemaal onbelangrijk. SEO betekende feitelijk dat je een website maakte voor zoekmachines. Ik bedoel; zoekmachine optimalisatie… zeg nou zelf.
Als je dat tegenwoordig probeert te doen, moet je niet denken dat je bovenaan in Google komt. De kans bestaat zelfs dat je volledig geweerd wordt.
Google update de algoritmes
Google besefte zich dat niemand de zoekmachine nog zou gebruiken als bij elke zoekvraag een porno-site zou worden gepresenteerd wanneer die site geoptimaliseerd was voor tal van (veel gebruikte) zoektermen.
Google heeft sindsdien serieuze veranderingen doorgevoerd in de algoritmes die bepalen of een pagina moet worden weergegeven voor bepaalde zoektermen.
Focus op optimalisatie van gebruikerservaring
Hoewel nog niemand echt een naam heeft voor het toekomstige Search Engine Optimization (het heet voorlopig nog gewoon SEO), omschrijft User Experience Optimization het nieuwe SEO waarschijnlijk het best.
Samen met Conversion Rate Optimization (CRO) is dat de toekomst van het optimaliseren van je website voor een hoge positie in Google, en een goede gebruikerservaring en conversie.
Maak je website voor je bezoeker
Het doel blijft hetzelfde, maar de User Experience (UX) moet de voornaamste reden zijn om een optimalisatie door te voeren. Dit betekent dat je de beste, nieuwe, creatieve en relevante content voor je doelgroep moet hebben.
Wat wil een bezoeker van je site weten? Waar zoeken ze een antwoord op en waar kun jij ze bij helpen? Wat verwachten ze op je site te kunnen doen? Zorg dat ze dit kunnen doen, en maak het ze zo makkelijk mogelijk om informatie te vinden of een product of dienst te bestellen.
UX is een rankingfactor
Hoe beter de gebruikerservaring van je website is, hoe beter de site geoptimaliseerd zal zijn. Niet alleen voor menselijke bezoekers, maar zeker ook voor de bots van zoekmachines die je website onderzoeken en beoordelen.
Waarom? Omdat Google een website met een goede UX hoger in de zoekresultaten zet.
Toekomst voor de oude SEO technieken
Dat betekent niet dat je in moet stoppen met het toevoegen van headers en alt-tags. Ook moet je zeker blijven kijken naar de relevantie van zoekwoorden. De focus zal alleen veel meer op de content creatie liggen, dan op de technische optimalisatie ervan.
Technische SEO niet vergeten
Optimaliseren blijft belangrijk, maar zonder de beste content die je maar kun maken, heb je er niets aan. Het wordt ook wel Content Marketing genoemd. Meer content op je website pagina’s, meer blogs, delen en discussiëren op sociale media en nog veel meer. Teveel om in dit artikel op in te gaan.
Is zoekmachineoptimalisatie dood?
Antwoord: De laatste drie à vier jaar hoor je steeds meer mensen zeggen dat SEO dood is, vooral de mensen die een dik belegde boterham hebben verdiend met de oude technieken, merken dat die niet meer werken en inkomsten zien teruglopen.
Het tegendeel is waar; SEO is niet eens ziek, laat staan stervende. Het ontwikkelt zich waarbij het nieuwe technieken gaat omvatten. SEO is niet dood, nog niet misschien!
Vraag: Is SEO de investering waard?
Antwoord: De nieuwe vorm van SEO is niet meer alleen gericht op meer bezoekers en leads genereren. Zoekmachine optimalisatie is geïntegreerd met Content Marketing, wat weer direct van invloed is op de omzet uit je site.
Content marketing loopt hand in hand met je social media marketing, is geïntegreerd met je website, met je blog, met je webshop… Elke cent en elke seconde die je aan SEO spendeert, is een investering in je bedrijf die je hoe dan ook terugziet.
Tenminste, als je jouw tijd en geld uitgeeft aan kwalitatieve SEO dienstverleners.
Guido Hoogsteder; eigenaar Checkonemedia. cameraman, voice-over, radiohost, blogger en marketeer, WordPress expert, reputatie manager, zoekmachine en conversie ratio optimalisatie, longboarder en liefhebber van klassieke Porsches.