Vijf zoekmachine optimalisatie tips voor 2016
In 2015 hebben weer flink wat wijzigingen plaatsgevonden als het gaat om de manier waarop zoekmachines websites beoordelen en ranken.
Nu het jaar bijna wordt afgesloten, kijken we vooruit naar het nieuwe jaar. Dat doen we met vijf zoekmachine optimalisatie tips voor 2016.
Tip 1: Alles is een zoekmachine
Oké, dat klinkt misschien wat overdreven. Toch zit ik er niet veel naast. Wat ik wil zeggen is dat iedereen bij zoekmachine optimalisatie meteen denkt aan Google.
Logisch, want Google is voor veel websites in Nederland en België verantwoordelijk voor een groot deel van alle website bezoekers. Toch is Google niet de enige zoekmachines, en het zijn er stiekem meer dan je denkt.
Goed SEO kijkt breder dan alleen naar Google
Zoekmachine optimalisatie is dus niet alleen bedoeld om hoger in Google te komen. Dat is natuurlijk wel een belangrijk onderdeel, maar niet het enige waar je met SEO op moet focussen.
Ik hoor je denken; “Je bedoelt Yahoo en Bing?” Hoewel vooral Bing steeds vaker wordt gebruikt door de integratie met Windows 10, doel ik niet op deze twee zoekmachines.
Niet-traditionele zoekmachines
De optimalisatie daarvoor komt overeen met die voor Google. Er wordt online massaal gezocht buiten deze zoekmachines om; op fora, social media en websites.
Elk vakgebied heeft wel online fora of websites/blogs waarop informatie wordt gedeeld. Zijn er online fora die betrekking hebben op jouw vakgebied? Zoek ze op, meld je aan en laat je horen.
Maak contact op social media
Dat geldt ook voor social media. Onderzoek op welke sociale netwerken je doelgroep zich bevindt, en maak ook daar een connectie met ze.
Je kunt er je kennis delen of zelf vragen stellen. Je moet daar zijn waar je doelgroep is.
Twitter als zoekmachine
Twitter is met zijn korte berichtjes een ontzettend snelle bron van informatie. Door het snelle karakter, wordt het veel gebruikt door mensen die het nieuws volgen.
Journalisten zijn bijvoorbeeld goed vertegenwoordigd op Twitter. Er gebeurt nog meer op Twitter. Er wordt al sinds het begin heel wat afgevraagd.
Interactie op Twitter
Als je gebruik maakt van Twitter, heb je ongetwijfeld de hashtag #durftevragen gezien. Het is de afkorting voor durf te vragen. In zo’n tweet staat dan een vraag.
Wie weet er een goede fietsenmaker in de buurt? Welke kapper heeft nu tijd voor mijn haar? Feitelijk zijn dit zoekopdrachten, met antwoorden die Tweeps zelf geven.
Zoeken op Twitter
Verder wordt er veel gezocht met behulp van hashtags en met de Twitter zoekfunctie; mensen op zoek naar nieuws en antwoorden, bedrijven op zoek naar feedback.
Twitter is als zoekmachine sinds eind 2014 flink gegroeid. Daarvoor kon je maar terugzoeken in tweets van maximaal twee weken oud. Nu zijn alle verzonden Twitter-berichten te doorzoeken.
Facebook als zoekmachine
Dit is een lastige, want zoeken op Facebook is eigenlijk een heel gedoe en helemaal niet gebruiksvriendelijk. Dat gaat veranderen, eerst op mobiele apparaten.
Het sociale platform verbetert namelijk de zoekfunctie voor smartphones en tablets. Dat is niet zo gek gezien het hoge aantal mobiele gebruikers dat Facebook heeft.
Facebook search slaat Google over
Met de verbeterde zoekfunctie kun je, zonder tussenkomst van Google, interessante links op je Facebook tijdlijn delen. Daarmee is Facebook een directe aanval gestart op de zoekmachine van Google.
Facebook is al een belangrijke speler voor websites. In 2014 was het netwerk verantwoordelijk voor bijna een kwart van alle klik’s vanaf sociale media.
Met deze vernieuwde zoekfunctie wil Facebook deze positie verstevigen, zodat meer mensen en bedrijven hun content delen via Facebook.
Pinterest als zoekmachine
Pinterest is het tweede refererende sociale platform met zo’n 6 procent van alle kliks. Een belangrijk sociaal netwerk, dat door veel bedrijven nog niet voldoende wordt gebruikt.
Houd er rekening mee dat Pinterest specifieke gebruikers heeft, en het is niet voor elk bedrijf logisch om er gebruik van te maken. Het is goed om de mogelijkheden te onderzoeken.
Experimenteer of onderzoek de mogelijkheden
Zitten soortgelijke bedrijven niet op Pinterest, dan hoeft dat niet te betekenen dat je het niet moet proberen. De kans is groot dat zij de mogelijkheden nog niet onderzocht hebben.
YouTube als zoekmachine
YouTube is de tweede zoekmachine ter wereld. Vergelijk je de doorklik cijfers van Facebook (bijna 25%) en Pinterest (6%) met die van YouTube en LinkedIn, dan kom je tot een verrassende conclusie.
Van de meest gebruikte sociale media, zorgen YouTube en LinkedIn voor minder dan 1 procent van alle click-throughs naar websites. Daar hoef je het dus niet voor te doen.
Video is een belangrijke tool
Daarmee is het niet minder waardevol om je op deze twee grote netwerken te richten. Video is hot. Met online video kun je veel bereiken. Bedenk wel goed wat je op Youtube zet.
Sommige video’s kun je beter alleen op je website zetten. Andere zijn juist interessant op YouTube. Ik zie YouTube vooral als branding-kanaal. Je kunt er je autoriteit en imago mee versterken.
LinkedIn als zoekmachine
LinkedIn is hét zakelijke sociale netwerk. Als ondernemer moet je eigenlijk wel een profiel op LinkedIn hebben. Richt je profiel goed in.
Wist je bijvoorbeeld dat je professional headline op Twitter uit maximaal 120 tekens kan bestaan? Alleen neerzetten dat je directeur of eigenaar bent, zegt niet zoveel.
Optimaliseer je profiel
Gebruik die ruimte om te vertellen wat je voor iemand anders kunt betekenen. Zo word je op LinkedIn beter vindbaar. Ook het openbaar zetten van je profiel helpt ju beter vindbaar te maken.
Tip 2: Bovenaan staan in Google wordt relatief
In Google heb je twee soorten zoekresultaten. Je hebt de betaalde advertenties via AdWords en de organische zoekresultaten.
Bovenaan staan in Google in de organische resultaten zal voor de meeste bedrijven een belangrijk doel zijn. Bovenaan staan wil niet automatisch zeggen dat je ook de meeste bezoekers krijgt.
Belang van lokale zoekmachine optimalisatie
Lokale zoekopdrachten hebben te maken met de weergave van lokale resultaten, net onder de advertenties, maar boven de nummer 1 positie in de organische lijst.
Google gaat steeds meer antwoord geven op vragen die mensen via Google stellen. Momenteel vooral in de Verenigde Staten, maar ik verwacht dat ook in Nederland en België een belangrijke ontwikkeling wordt.
Bereid je nu alvast voor
In beide gevallen moet je dus zorgen dat je geoptimaliseerd bent voor lokale zoekopdrachten (als dat voor jou van toepassing is) én voorbereid zijn op de ontwikkeling van Google om antwoorden te geven in plaats van zoekresultaten.
Onderzoek wat Google voor bepaalde termen weergeeft. Zijn dat vooral afbeeldingen? Zorg dat je ze (geoptimaliseerd) hebt. Zijn dat lokale resultaten, optimaliseer dan daarvoor.
Gebruik de mogelijkheden die er zijn
Ook nieuwsitems staan steeds vaker bovenaan. Als het mogelijk is, maak van zoveel mogelijk opties gebruik.
Tip 3: Optimaliseer de snelheid van je website
De snelheid van je website is een ranking-factor. Google weegt dit mee bij het bepalen van de lijst met organische zoekresultaten.
Eerder dit jaar besprak ik al het belang van een snelle website voor je bezoekers en voor SEO.
Blijvend verbeterpunt
Ook in 2016 blijft dit een belangrijk onderdeel waar veel websites nog op kunnen verbeteren. Google heeft bepaald dat hun zoekrobots, die websites doorzoeken en indexeren, daar maar een bepaalde tijd per site aan mogen spenderen.
Heb je een grote website die traag is, dan kan Google veel minder pagina’s crawlen. Er zullen dan ook minder pagina’s geïndexeerd worden.
Tip 4: Blijf alert op Google Penalties
Ook in 2016 zal het Webspam Team van Google weer aardig wat webmasters de stuipen op het lijf jagen. Van de ene op de andere dag je hele website uit Google zien verdwijnen is een nachtmerrie.
Gelukkig kun je herstellen van een Google Penalty of Update.
Houd je aan richtlijnen
Voorkomen is beter dan genezen, dus houd je aan de Google richtlijnen voor webmasters en controleer bijvoorbeeld regelmatig of je geen ongeloofwaardig linkprofiel hebt opgebouwd.
Tip 5: UX wordt een ranking factor
Google kan zien of iemand een website waardeert. Zoek je met Google en bezoek je een website, maar klik je in notime op de terug-knop, dan zal Google dat interpreteren als; website voldoet niet aan de verwachtingen.
Gebeurt dat teveel? Dan zakt je website in de zoekresultaten. Zorg er dus voor dat je website meteen de aandacht pakt en wees duidelijk wat je bezoekers op jouw site kunnen verwachten.
Taakgericht webdesign
Belangrijker nog is dat je zorgt dat je bezoekers hun taak kunnen volbrengen. Waarom komen ze op je website, wat verwachten ze daar te kunnen.
Bedenk voor jouw website goed wat je bezoekers er komen doen en kunnen ze vinden wat ze zoeken? Vind je dat lastig om te bepalen? Wij kunnen je daarbij helpen.
SEO tips voor 2016
Of bovenstaande vijf zoekmachineoptimalisatie tips in 2016 echt doorbreken, is natuurlijk nog niet zeker. Toch doe je er goed aan om je op deze ontwikkelingen voor te bereiden.
De tips helpen je altijd om je website beter te maken.
Guido Hoogsteder; eigenaar Checkonemedia. cameraman, voice-over, radiohost, blogger en marketeer, WordPress expert, reputatie manager, zoekmachine en conversie ratio optimalisatie, longboarder en liefhebber van klassieke Porsches.