Waarom is zoekmachineoptimalisatie belangrijk?
Zoekmachineoptimalisatie is een term die je ongetwijfeld wel eens hebt gehoord. Iedereen met een eigen website weet dat het belangrijk is, maar vaak niet waarom.
In dit artikel leg ik uit waarom zoekmachineoptimalisatie belangrijk is en ik geef je vijf redenen om er mee aan de slag te gaan.
Meer bezoekers door zoekmachineoptimalisatie
Zoekmachines zoals Google en Bing worden vaak gezien als een drukke snelweg met hongerige zoekers. Ze zijn op zoek naar informatie, diensten en producten.
Om bezoekers te verleiden een afslag te nemen naar jouw site, moet je weergegeven worden in de zoekresultaten. Dat kan op twee manieren.
Meer bezoekers door te adverteren op zoekmachines
Door te adverteren via Bing of Google, wordt jouw advertentie weergegeven boven, onder of naast de zoekresultaten. Adverteren op zoekmachines is een effectieve manier om zoekers te bereiken.
Het grootste nadeel is dat adverteren altijd geld kost. De concurrentie adverteert ook en doordat je tegen elkaar opbiedt voor een plekje tussen de advertenties, betaal je vaak steeds meer voor een goed resultaat.
Prijs per klik soms erg hoog
Er zijn branches bekend, bijvoorbeeld de financiƫle dienstverlening, waarbij de prijs per klik oploopt tot boven de tien euro.
De potentiĆ«le inkomsten uit zo’n klik zijn daar ook naar, maar als je campagne niet goed in elkaar zit of je concurrent een beter aanbod heeft, kost zo’n advertentie je heel snel veel geld.
Meer bezoekers door hoge positie in zoekresultaten
Door je website te optimaliseren voor zoekmachines wordt jouw website beter gevonden in de organische zoekresultaten.
Een notering in deze resultatenlijst is gratis. Google en Bing bepalen zelf, op basis van kwaliteit en relevantie, welke website bovenaan komt te staan.
Vaak staat de website met de beste informatie en de hoogste gebruiksvriendelijkheid (usability) bovenaan. Google en Bing zien dat de pagina goed gewaardeerd wordt en belonen dat.
Content is king
Het maken van waardevolle en relevante content is daarom nauw verbinden aan SEO. Zonder goede content is SEO heel lastig. Alle technieken die voor zoekmachineoptimalisatie belangrijk zijn, houden direct verband met de inhoud van je website, en de kwaliteit daarvan.
Het krijgen van waardevolle links vanaf andere websites (link-building) is bijvoorbeeld veel makkelijker als jouw website content heeft die het linken waard is.
Zoekmachineoptimalisatie relatief goedkoop
De kosten van zoekmachineoptimalisatie zijn concurrerend met die van andere manieren van online marketing. SEO heeft een vrij goede return on investment (ROI).
Hoewel online adverteren misschien een hogere omzet kan geven en sociale media goed zijn voor je imago, blijft een geoptimaliseerde website de basis van je online activiteiten.
Blijvende investering
Investeren in zoekmachineoptimalisatie is zeker geen weggegooid geld. Het is een directe en blijvende investering in een betere website.
Daar pluk je ook de vruchten van als je met Adwords of Facebook bezoekers naar je website trekt.
De combinatie van (online) adverteren en SEO is mooi. Zo combineer je beide voor maximaal resultaat.
Zoekmachineoptimalisatie eenvoudig te implementeren
Zoekmachineoptimalisatie is steeds meer een volwaardig vak geworden. Vroeger werd van elke webdesigner verwacht dat ze het er wel even bij deden.
Nu hebben grote bedrijven vaak vacatures speciaal voor SEO. Toch kan elke website eigenaar zelf direct beginnen met SEO.
Zelf doen met SEO rapport
Veel onderdelen van zoekmachineoptimalisatie kun je prima zelf uitvoeren. Als je weet waar je moet beginnen, dan kun je de belangrijkste punten makkelijk zelf.
Ik maak bijvoorbeeld al jaren website analyses voor klanten. Ze krijgen dan een PDF met alle punten die goed en voor verbetering vatbaar zijn wat betreft de technische optimalisatie van hun website.
Met zo’n uitgebreid technisch SEO rapport kun je heel makkelijk zelf aan de slag. Tijdens dat proces geef ik je graag nog wat extra tips en kan ik je bijsturen.
Advies bij zoekmachineoptimalisatie
Daarna kun je altijd aankloppen voor de puntjes op de i en het aanpakken van lastigere issues. Het meeste werk heb je dan zelf gedaan, waardoor je de kosten in de hand houdt.
Natuurlijk kan ik ook het hele traject voor je uitvoeren als je er geen tijd voor hebt.
Effect zoekmachineoptimalisatie meetbaar
In de tijd dat we zelf een regionale tv-zender exploiteerden, vroegen adverteerders altijd om geruststellend bewijs dat adverteren werkt.
Dat was lastig, want echt meetbaar was het niet. Gelukkig hadden we een goed bereik en een een goede doelgroep, dus weinig adverteerders werden door ons teleurgesteld, maar meetbaar was het niet.
Dat is in de online wereld natuurlijk wel het geval. Zoekmachineoptimalisatie is meetbaar. Je ziet het resultaat in je statistieken en in het aantal conversies.
Je concurrentie doet ook aan zoekmachineoptimalisatie
Niet om je bang te maken, maar de kans dat jouw directe concurrenten ook bezig zijn met zoekmachineoptimalisatie is heel groot. Daarom moet je nu ook instappen om niet te ver achterop te raken.
Hoe langer je wacht, hoe groter de voorsprong van je concurrentie wordt. Als je concurrenten daar nu nog niet mee bezig zijn, dan gaan ze dat binnen een paar jaar. Ook dan is nu het perfecte moment om aan de slag te gaan.
In dat geval pak jij die voorsprong!
Zoekmachines worden steeds belangrijker
Door de implementatie van zoekfuncties van Bing en Google direct in Windows 10, Windows 10 mobile, Android en iOS, en in sociale media zoals Facebook en Twitter, worden zoekmachines steeds belangrijker.
Of mensen nu op zoek zijn naar een vacature, een telefoonnummer, openingstijden of reviews, ze vinden het met zoekmachines.
Vindbaarheid is belangrijk
Als jouw website niet geoptimaliseerd is, is de kans dat ze jouw bedrijf vinden een stuk kleiner. Het is als bij een goed concert, iedereen wil vooraan staan, maar er is beperkt plaats.
Hoe eerder je aanschuift, hoe groter de kans is dat je bovenaan in Google en Bing komt te staan. Dan ervaar je zelf dat zoekmachineoptimalisatie belangrijk is. Line up!
Guido Hoogsteder; eigenaar Checkonemedia. cameraman, voice-over, radiohost, blogger en marketeer, WordPress expert, reputatie manager, zoekmachine en conversie ratio optimalisatie, longboarder en liefhebber van klassieke Porsches.