Het belang van mobiele websites voor de horeca; vier redenen
Zijn mensen met een smartphone welkom in jouw horeca-gelegenheid? Wat een gekke vraag. Natuurlijk mogen mensen met een mobieltje naar binnen. Gastvrijheid is immers een belangrijk onderdeel in de horeca.
Toch laten de meeste restaurants, café’s en hotels bezoekers met smartphones buiten in de kou staan. Niet omdat er door drukte lange rijen voor de deur staan. Er is iets anders aan de hand.
Mobiel internet groeit hard
Wereldwijd hebben 3 miljard mensen toegang tot internet, twee derde daarvan surft voornamelijk met een smartphone. De verwachting is dat er tot 2020 nog een miljard mensen online gaan, ook vooral met mobieltjes.
Meeste horeca websites niet mobiel geschikt
Hotels en restaurants hebben inmiddels allemaal een website. Er is in veel gevallen een site gemaakt voor grote schermen, zoals voor desktops en laptops. Als een bezoeker met een mobiele telefoon een desktop website krijgt voorgeschoteld, heeft deze een heel andere ervaring. Meestal niet positief.
De horeca moet mobiel
Hoog tijd dat de horeca mobiel gaat. Dit betekent dat mensen met een mobiele telefoon zich ook welkom voelen op de website van jouw hotel, café of restaurant. Een mobiele website is geoptimaliseerd voor het gebruik op een smartphone of tablet.
Je website detecteert met welk apparaat je website wordt bekeken en toont dan een website die geoptimaliseerd is voor dat apparaat.
Je loopt klanten mis zonder mobiele website
Het gebeurt dagelijks; mensen willen een avondje uit eten gaan. Op hun mobieltje zoeken ze naar een restaurant in de buurt. Google toont resultaten en er wordt (als het goed is) ook doorgeklikt naar de website van jouw eetcafé of restaurant.
Daar gaan ze op zoek naar het menu, de openingstijden en een telefoonnummer. Ze willen direct hun keuze bepalen en (telefonisch) reserveren. Dat is niet de toekomst, dit gebeurt nu!
Welk restaurant kiezen ze? In elk geval niet het restaurant waarop ze hun weg niet kunnen vinden. Staan op jouw websites links te dicht op elkaar of wordt de website helemaal niet weergegeven? Dan voldoet jouw website niet aan de mobiele verwachting?
Ze kiezen net zo makkelijk je concurrent.
De vier beste redenen voor een mobiele website
Als bovenstaande voorbeeld nog geen belletje doet rinkelen, dan zijn onderstaande vier redenen voor jou.
1. Mobiele website versterkt je imago
Een groot voordeel van een website geoptimaliseerd voor mobiel is dat bezoekers van je website een beter gevoel hebben bij jouw zaak.
Websites die niet geoptimaliseerd zijn, worden traag weergegeven. Daarbij verbruiken ze meer kostbare stroom van het mobieltje en informatie vinden is lastig door moeilijk aantikbare linkjes en menu’s.
Een mobiele website geeft bezoekers een positief beeld van je bedrijf en zorgt dat ze sneller een tafel of een kamer bij jou zullen boeken. In deze video van Google zie je hoe belangrijk een mobiele website is.
2. Mobiele website geeft voorsprong op je concurrenten
Met een goede mobiele website loop je voorop ten opzichte van je concurrentie. Mensen bekijken meestal meerdere hotels of restaurants voordat ze een keuze maken.
Als jouw website wel geschikt is voor mobiel, als ze op jouw website wél gemakkelijk kunnen vinden wat ze zoeken; dan kiezen ze voor jou.
Mijn eerste punt onderschrijft dit.
3. Mobiele website verbetert fysieke vindbaarheid
Een mobiele website is natuurlijk de ideale manier om mensen naar je locatie te krijgen. Zwermen mensen lopen met mobiele telefoons in jouw stad of in het natuur- of recreatiegebied waar je zit.
Daar zijn ze letterlijk op zoek naar jou, als ze wat willen eten of drinken of ergens willen overnachten.
Maak het ze makkelijk door een kaartje of een routebeschrijving op je mobiele website te zetten. Zo leid je ze direct naar jouw voordeur.
4. Mobiele website laat klanten direct bellen
Het was nog nooit zo eenvoudig om in contact te komen met bedrijven. Met een duidelijke knop op je website waarmee je direct kunt bellen, is dat contact maar één tik weg. Zo hoeven jouw gasten niet je nummer te onthouden of tussen de bel-app en de browser te schakelen om jou te kunnen bellen.
Wie denk je dat ze bellen als jouw concurrent die functie wel op de website heeft, en jij niet? Die knop is een must voor horecaondernemers met een eigen website.
Het draait om gebruiksvriendelijkheid
Dit zijn de belangrijkste punten die voor bijna alle bedrijven gelden, maar zeker ook voor hotels en restaurants.
Hoe dat eruit ziet? Hieronder drie websites van hotels in Tilburg. Met welk hotel zou je als smartphone gebruiker het eerst contact opnemen?
Uiteindelijk komt het allemaal neer op gebruiksvriendelijkheid; usability. Dat geldt op een desktop of laptop, maar zeker bij mobiele apparaten.
Wat komen bezoekers op jouw website doen?
Het scherm is beperkt en dus moet je goed nadenken over wat bezoekers op jouw website willen doen. Meestal kun je dat zelf bedenken, maar je kunt het ze ook gewoon vragen. Dan weet je het zeker.
Inzicht in de verwachtingen van je websitebezoekers
Wil je inzicht in hoe mensen jouw website beleven en weten of de beleving aansluit bij hun verwachtingen? Laat ons dit voor je onderzoeken.
Guido Hoogsteder; eigenaar Checkonemedia. cameraman, voice-over, radiohost, blogger en marketeer, WordPress expert, reputatie manager, zoekmachine en conversie ratio optimalisatie, longboarder en liefhebber van klassieke Porsches.